הקדמה

עמוד:7

הקדמה ספר זה מאגד קובץ מסות שכתבתי בהתמודדות עם סדר - היום הכלכלי - חברתי , הפוליטי - משטרי , החוקתי - משפטי והקהילתי - מוסרי של מדינת ישראל במשך שלוש השנים האחרונות ) תשע " ד - תשע " ו ( . כל אחת מן המסות הללו נכתבה בהתייחסות למאורע שהעלה את הסוגיה הנדונה בה . המסה הראשונה , הנותנת לספר את שמו , ' רעיון העם הנבחר והליברליות החדשה ' , שנכתבה אחרונה , מתייחסת גם היא לאותו סדר יום . נתתי דעתי על כך שהוויכוח המתנהל לאורך כל תולדות עמנו , על חיובו או שלילתו של רעיון בחירת עם ישראל כ ' עם סגולה ' , נעלם מסדר היום של מדינת ישראל מאז מלחמת יום הכיפורים , אבל לאחרונה התחדש על רקע התעצמות המחלוקת בין ה ' ימין ' ל ' שמאל ' בסוגיית היחס שבין זהותה היהודית של מדינת ישראל לזהותה הדמוקרטית - ליברלית , ובסוגיה המקבילה לה - הפולמוס אודות ' ישראל כמדינת לאום ' או ' מדינת כל אזרחיה ' . הימין , בייחוד הימין הדתי , מעלה שוב את רעיון ' עם הסגולה ' , הקושר את עם ישראל לארץ קודשו , בייחוד על רקע המחלוקת על ההסדרים שנקבעו לעליית יהודים להר הבית , בעוד השמאל החילוני , בייחוד השמאל הפוסט - ציוני , פוסל ומגנה אותו . אבל מאלפת העובדה שהמשמעות הניתנת ל ' רעיון הבחירה ' , מימין ומשמאל , מתפרשת בדרכי החשיבה של הפוליטיקה הפוסט - מודרנית כעניין של ריבונות עוצמתית . זהו לדעתי סילוף ' רעיון הבחירה ' המקורי , כפי שהוא מוגדר בתורת משה . מאמרי הדן בנושא זה נועד , אפוא , בראש ובראשונה , להצביע על סילוף זה ועל הסכנה הטמונה בו , להזכיר למחייבי ' רעיון הסגולה ' ולמגניו , את המשמעות הרוחנית , השליחותית - אוניברסלית שלו , ולבאר את תקפותה ואת דרך מימושה בראש ובראשונה על ידי חסד , צדקה ומשפט - צדק . אלא שכאשר סיימתי את כתיבת המסה נוכחתי שהיא מסכמת את המגמה העיקרית שהצבתי לי בכל המסות שכתבתי בשלוש השנים האחרונות על הנושאים העומדים על סדר היום הציבורי במדינת ישראל . כל אלה התעוררו על ציר העימות הרעיוני והמעשי בין חסידי ומיישמי זהותה הדמוקרטית - ליברלית של מדינת ישראל , על פי האידאולוגיה הנאו - קפיטליסטית , שהיא נאו - ליברלית ) הליברליות החדשה ( לבין חסידי ומיישמי זהותה כמדינת לאום יהודית . בשלב קודם של מחלוקת זו אמנם הושגה הסכמת פשרה שמדינת ישראל תהיה ' יהודית ודמוקרטית ' , אבל ו ' החיבור לא סילקה את הסתירה הרעיונית והמעשית בין ' מדינת כל אזרחיה' ל ' מדינת לאום יהודית ' , וכיוון ששני המחנות הגיעו חליפות לשלטון והתאימצו ליישם בצורה עקבית - כל מחנה את האידאולוגיה שלו - השיגו שניהם חלק ממטרתם , אך סתרו זה את מפעלו של זה וחוללו אנרכיה של פילוגים מקוטבים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר