הקדמה

עמוד:11

אל " מ ( מיל ' ) בועז מונק , איש מדעי ההתנהגות , ואדר אייזנקוט , טייס קרב במילואים . " אתגרו אותי , " אמר הרמטכ " ל . " הציגו לי מה אנחנו לא עושים נכון . " לאחר פגישות אחדות ולא מעט התחבטויות במה להתחיל , הוחלט למקד את המפגש הראשון עם הרמטכ " ל בסוגיית ההכרעה הצבאית . הצוות טען בתמצית בפני הרמטכ " ל , כי העימות הא - סימטרי בינינו לבין הפלסטינים הוא קודם כול א - סימטריה תרבותית - מנטלית . כלומר , מלחמה על " סיפור לאומי " בין צד אחד שהוא חזק אבל פגיע , לצד שני חלש אבל עמיד - כיוון שהכול כבר קרה לו ואין לו יותר מה להפסיד . על כן , הכרעה צבאית במובן המקובל , כלומר , להכות כמה שיותר חזק כמה שיותר מהר , אין לה משמעות כאן - ונדרשות לנו קונספציה אחרת לניהול הלחימה לאורך זמן והגדרה שונה של התכלית האסטרטגית . זאת , במיוחד משום שבאופן שבו הגיב צה " ל באותם ימים למתקפות הטרור של הפלסטינים , נגבה מישראל מחיר תדמיתי כבד שפגע בה קשות - בעיקר באירופה - ושררה הבנה שקונספציית כיבוש השטח והקונספט המבוסס על התמרון הליניארי אינם רלוונטיים לצרכים שיצרה הסביבה החדשה . הרמטכ " ל הקשיב . לבסוף סיכם את הפגישה באופן דומה למה שאלוף יערי וצוותו ניסחו לעצמם , כשאמר את הדבר הבא : " הדיאגנוזה איננה מופרכת . אבל מבחינה צבאית אין לה משמעות - אם אין לה פתרון . הביאו לי פתרון . " הצוות ניהל סדרה של דיונים שבהם שותפו קצינים ואזרחים נוספים : תא "ל גדי אייזנקוט ( היום סגן הרמטכ " ל ) , שהכין עבודה על מבנה צה " ל במסגרת המכללה לביטחון לאומי ; אל " מ יוסי ביידץ מאמ " ן מחקר ( היום מפקד המכללות ); אל " מ נמרוד רן , שחזר באותו זמן משהייה של שנתיים בפיקוד התורה וההדרכה האמריקני ( (; TRADOC ואל " מ ניצן אלון , אז מפקד חטיבה

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר