פרק א הוויכוחים הגדולים: ההקשר החברתי-היסטורי של ההערכה

עמוד:10

עושה הממשלה , כעת הם יוצאים בשירות הממשלה לראות מה עושים אלו שמבצעים בשמה מדיניות , תוכניות ופרויקטים " . " וואו , איזה צעד מתוחכם " . " כן ולא , כי זו חרב פיפיות . לכאורה המבט הוא על המבצעים , אבל מדי פעם מתהפכת המראה ומראה גם את מי ששלח אותם . ובכל מקרה , מכיוון שאלו זרועות מבצעות של הממשלות , גם הממשלות נמצאות תחת ביקורת , אם כי לא ישירה " . " אני מבינה . אם ישראל יוצאת במקום לא טוב במבחנים הבינלאומיים , אז כולם צועקים שהמורים לא טובים , אבל משרד החינוך בכל זאת נמצא בלחץ " . " נכון . אז האבא של ההערכה , הקפיטליזם עם אחיו האינדיבידואליזם הורישו להערכה ויכוח גדול לא פטור אחד . הוויכוח שעוסק במהות שאלות ההערכה , מי קובע אותן , ואת מי או את מה ההערכה בסופו של דבר משרתת " . " ומה הדעות המרכזיות ? " " יש תפישות שטוענות שההערכה משרתת בעיקר את עצמה , שאף אחד עוד לא הוכיח שהיא באמת תורמת או מוסיפה משהו לגוף המוערך או לחברה . שהיא בעצם ריטואל שנעשה כי ' צריך '" . " את לא מאמינה בזה ? " " אני חושבת שזו סכנה גדולה שצריך לשים אליה לב . שההערכה לא תהיה רק ריטואל . אני חושבת שההערכה צריכה לבחון את עצמה כל הזמן , מה היא עושה . אילו השפעות יש לה , וכדומה . להערכה יכולות להיות גם השלכות שליליות . יש תחום שלם בהערכה שנקרא תוקף השלכתי שעוסק בזה . והכוונה היא להשפעות הישירות או העקיפות של עצם השימוש בהערכה ; להשלכות של השימוש באופן מסוים של הערכה לעומת אופן אחר ; או בהשלכות החברתיות , הארגוניות או האישיות של עצם השימוש בהערכה , במדידה או בבחינה . המבחנים הבינלאומיים הם דוגמא כזו . וההשפעה יכולה להיות חיובית או שלילית " . 5 Dahler - Larsen , 2012 . Cuban , 2007 ; Doran , 2003 ; Greenwald , Nosek and Sriram , 2006 ; לוין - רוזליס , 6 ; 2012 Howe , 2005 ; Jennings and Rentner , 2006 ; Jones and Olkin , 2004 ; Koretz and Barton , 2004 ; Messick , 1989 .

מירי לוין-רוזליס


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר