פרק א הוויכוחים הגדולים: ההקשר החברתי-היסטורי של ההערכה

עמוד:9

" טוב זה טריוויאלי . לא חתרני ולא נעליים " , אמרה בתי מאוכזבת משהו . " כן . אבל זה רק על פני השטח " , עניתי לה , " למעשה יש כאן יותר מזה " . " מה למשל ? " " התפקיד שנתן להערכה הסנדק שלה , רלף טיילר , זה שנתן לה את שמה , היה למעשה לבחון האם הסוכנויות הפורמאליות , ובמקרה של טיילר – מערכת החינוך – עושות את מה שהן צריכות לעשות . מכיוון שהערכה בוחנת את תפקודן של סוכנויות מתערבות רבות ושונות , אפשר לומר במילים גבוהות שתפקידה החברתי של ההערכה הוא לבחון את קיום החוזה שבין אותן סוכנויות , ממשלתיות , עירוניות או אף פרטיות , לבין הנזקקים לשירותן , ובניסוח אחר : את ההקצאה ( הראויה ) של המשאבים החברתיים " . " הקצאה ראויה של משאבים חברתיים " , חזרה אחרי בתי בטון של חשיבות . " זה כבר מתחיל להישמע חתרני . כמעט . אז מה המשמעות המעשית של המילים המפוצצות האלה ? " " או , כאן בדיוק מתחיל הוויכוח . מה המשמעות המעשית של המילים המפוצצות האלה ? כולם יסכימו שצריכה להיות ' הקצאה ראויה ' , אבל מה זה ' ראויה ' ? מי קובע ? ההחלטה מה ראוי ומה איננו ראוי היא החלטה ערכית , אידיאולוגית , דתית או פוליטית . אין לה קני מידה אובייקטיביים . וכאן אנו נכנסים למאבק כוח לא פשוט בסוגיה מי קובע . מי קובע מה יוערך , איך יוערך , ועל פי אלו קני מידה " . " זה כמו שכולם רוצים שלום " , אמרה בתי מהורהרת , " אבל כשמתחילים לצייר את המפות של השלום הזה אף אחד לא מסכים עם אף אחד " . " אלא שלהערכה היה כוח לקבוע , באמצעות השאלות שהיא שואלת , ובאמצעות הנושאים שהיא מחליטה להסתכל עליהם . הממשלות בארצות הברית וקנדה , ומיד אחר כך גם באירופה לא שמחו עם הכוח הזה של ההערכה , ואז הן עשו מה שעושה כל הנהלה חכמה עם ועד עובדים חזק מדי – קואופטציה . צירוף הועד להנהלה . הממשלות החליטו שחייבת להיות הערכה על כל פרויקט ממשלתי , ובכך שינו את נקודת המבט של המעריכים . במקום שיסתכלו מה 3 Tyler , 1942 , 1950 . 4 Datta , 2003 ; House , 1993 a ; Shadish , Cook and Leviton , 1991 ; Toulemonde , 2000 .

מירי לוין-רוזליס


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר