|
עמוד:12
הוגים דגולים , החל באריסטו ודקארט וכלה בברטרנד ראסל ואוסקר ויילד , דנו כולם בשאלה אם בני אדם הם “ חיות רציונליות " . פילוסופים , מדענים ופרשנים כאחד התמקדו בחלק אחד של הסוגיה והתווכחו נמרצות על שאלת ה " רציונליות" של בני אדם . אבל על פי רוב , המחלוקת התעלמה מהחלק האחר של הסיפור — ה " חיה " שבאותה חיה רציונלית כביכול . הספר הזה עוסק באותו יצור . בוויכוח הגדול על שאלת הרציונליות של החלטות אנושיות , כלכלנים ופסיכולוגים עסקו באובססיביות במאפיינים השטחיים של החלטותינו — האם החלטה מסוימת של אדם , במצב מסוים , משיגה את המטרה של אותו אדם ? למשל , האם ההחלטה לקנות כרטיס הגרלה בשני דולרים או מכונית חדשה ומבריקה הופכת אדם לעשיר יותר או למאושר יותר ? אבל כדי להבין את ההחלטות שלנו במלואן , עלינו לחדור אל מתחת לפני השטח ולקשר בין החלטותינו בהווה לעברנו האבולוציוני . כדי להבין כיצד אנשים מקבלים החלטות , נציג שאלה בסיסית שמרבית ההשקפות המסורתיות מתעלמות ממנה : מדוע התפתח המוח באופן שגורם לו לקבל החלטות מסוימות ? השאלה הזאת משנה את הצורה שבה אנחנו חושבים על החלטות אנושיות . ממצאים מדעיים חדשים מגלים שתהליך קבלת ההחלטות שלנו , במקום שיהיה רציונלי או אי רציונלי , מבוסס על רציונליות עמוקה . ההחלטות שלנו היום משקפות חוכמה אבולוציונית מושרשת , שהלכה והשתכללה בזכות הצלחותיהם וכישלונותיהם של אבותינו הקדמונים . ספר זה בוחן כיצד ההחלטות שמתקבלות בעולם המודרני — שלכם , שלי ושל אלביס פרסלי — נטועות במערכת מתוזמרת היטב של מנגנונים קדמוניים , אשר לעתים קרובות פועלים מחוץ למסגרת ההכרה המודעת שלנו . צורת החשיבה החדשה הזאת מבוססת על שתי תובנות העומדות במרכז הספר הנוכחי : תובנה : 1 קבלת החלטות אנושית משרתת מטרות אבולוציוניות . דרך המחשבה המסורתית על אודות ההתנהגות האנושית מבוססת כמעט לחלוטין על בחינת המטרות הגלויות של בני האדם — השגת עסקה טובה בקניית זוג נעליים אלגנטיות , למשל , או בחירת מסעדה
|
|