מבוא — העם היהודי כמרכז המוטיבאציה הנאצית

עמוד:8

מאורעות היסטוריים אחרים שקבעו ועוד יקבעו & ת התפתחותה של התי 0 טוריה היהודית . מרכזיות זל של השואה כוחה יפה אף לגבי האירוע והיסטורי של הקמת המדינה , לעוד פנים רבות לה . אחד ההיבטים החשובים של 7 rjn זאת את השואה הוא בירור העובדה כי השואה מהווה נקלדת מיםגש גת ההיסטוריה היהודית לתולדות העמים האחרים , והרי זוהי עובדה שאיו אפשרות להתעלם ממנה , אן * שהיא טראגית . על סי הכרתם של היסטוריונים רבים מהווה השואה מאורע מרכזי . — an alpine event לפי הגדרתו קול פראנקלי ! ה . ליטל ( ; { Franklin H . Littell וזאת בגלל המוטיבאציה לרצח , כפי שהננו מבקשים לברר בסרק השני של ספתו זה . אך יש לראות את עצ 0 היווצרותה של המוטיבאציה הזאת על רקע מקומו הייחודי של העט היהודי בתולדותיהן של תרבויות העולם הגוצרי והמוסלמי . כאן עלינו לקבוע , כי בספר שלפנינו מופיעים בראש וראשונה שניים משלושת הגורמים המרכזיים בקותת השואה ; הקורבנות והעומדי 0 מךהצד ; ואילו הגורם השלישי ( או הראשון ) — הרוצה , הופיע רק מעם , אין זאת משום שלא ראינו חשיבות בדיון כזה — נהפוך הוא , אגו מקווים לחזור לדיון בגורם זרי בהזדמנות אחרת . אולם לא נצא ידי חובה , אם לא נגסה להבהיר לפחות נקודת אחת הנדונה באותו פרק שני המונח כאן לפני הקורא ולא נרמח לפחות על הבעייתיות הייחודית של השואה במסגרת ויולדות המאה העשרים . הננו מבררים שם את ההבדל המושגי בין שואה רצח י עם , ומציעים לראות את השואה כמקרה קונקרטי , קיצוני ביותר , ברצף של מעשי רצת המשתרע מרצח המונים , דרך רצח עם , לשואה , פירושו של את דבר , שהננו רואים השואה רא ^ ה כפולה . מחד גיסא , ניתן # ם זה לרצח המתוכנן הטוטאלי של העם היהודי בימי הנאצים , כאשר המוטיבאציה , היא פסבד 1 דתית , ויש לה מקום מרכזי באסכאטולוגיה הנאציונאלסוציאליםטית . ב & לים אחרות ; על פי ההשק & ת הבאצית , אין תקומה לאנושות ללא סילוק האלמנט השטני טפילי היהודי מן העולם . מאידך גיסא , רואים אנו את השואה כמושג כולל — רוצה לומר : כל רצח טוטאלי מתוכנן של עם או קבוצה לאומית יצטרך לקבל את אלתו השם . בזהנ בך נדמה , קשרנו גיו הייחוד והאוניברסאליות של המושג השגור הזה . רעיון הרצף של מעשי אלימות המוניים בעולם המודרני מאפשר . שוב , את ראיית השואה כמקרה קיצוני , ייחודי עדיין , של תופעה כללית . רקע זה מאפשר גם מחשבה על דרכי פעולה בתחום של המלחמה בתופעות אלה ; שכן ברור כי על רקע של צמיחת האלימות ההמונית בעולם עשויות לצמוח אידיאולוגיות השוללות עקרונית את זכלת קיומם של עמים או של קבוצות אתניות . המסקנה מכך היא שכל מלחמה בתופעות האלימות הללו תורמת למניעת רצתיעם או שואה .

ספרית פועלים

מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר