על שבתאות וחסידות בפודוליה ועל הוצאת השבתאים מכלל ישראל

עמוד:497

שעולה ממכתבו לר ' יהונתן אייבשיץ ) 1764 - 1690 ) בדבר הקמעות השבתאיים שיוחסו לו . ר ' יהונתן נאשם בהפצת השבתאות בפודוליה ונרדף בשל הספר שיוחס לו — " ואבוא היום אל העין " . הרב אייבשיץ קיבל את מכתבו של הרב לנדא בירח זיו ) אייר ) התקי " ב ) , ( 1752 וכך נכתב לו שם : כי אף שאפשר שהקמיעות טהורים , אין בהם נפתל ועיקש , עם כל זה לכלל ישראל הם למוקש ונתן יד לפושעים מאמיני הש [ בתאי ] צ [ בי ] ואת פושעים הוא נמנה , כי יאמרו רב לנו , מצאנו תנא דמסייע , משאתו יעצו להדיח רבים , כאשר בעונותינו הרבים מאז פשטה המספחת בזאת המדינה בהרבה מחוזי פאקוטיע ופאדאליע , פרקו עול התורה והפכו דברי אלהים חיים לומר עולם הפוך ראינו . וכל המצוות עשה נתהפכו וכל הלאוין וחייבי כריתות למצוות עשה יחשבו , וכל העריות דומים להם למישור והמה בוכים למשפחותם להתיר להם עריות בפרהסיא , כל אחד מהם לתאוה יבקש נפרד בכל תושיה יתגלע . אוי לאזנים שכך שומעות , שהם עושים כוונים ולהעציב למלכות שמים ואומרים " המבלעדי אנשינו וגדולינו אנחנו עושים כוונים ? " וכל אשר ידבר להם בשם ה ' אינם שומעים כי אומרים : פלוני החכם טיהר לנו את השרץ וטמא את הצפרדע , והוא גיבור חיל בתורה , והנה על זרועו כקמע [ כל ההדגשות במובאות במאמר זה הן שלי ] . 5 כתב יד אוקספורד . 955 ראו משה אריה פרלמוטר , ר ' יהונתן איבשיץ ויחסו אל השבתאות : חקירות חדשות על יסוד כתב היד של ס ' ואבוא היום אל העין , ירושלים ותל אביב : שוקן , תש " ז - תש " ח . עוד ראו יהודה ליבס , סוד האמונה השבתאית : קובץ מאמרים , ירושלים : מוסד ביאליק , תשנ " ה , עמ ' , 17 - 16 והאינדקס , בעמ ' , 460 המפנה לדיונים מפורטים בספר ובמחברו ; שמואל אטינגר , " פולמוס עמדן – אייבשיץ לאורה של ההיסטוריוגרפיה היהודית " , קבלה ט ) תשס " ג ) , עמ ' . 392 - 329 6 מכתבו של הרב יחזקאל לנדא נדפס בספרו של יעקב עמדן , פתח עינים , אלטונה , תקי " ז , דף ד ע " א - ה ע " ב . המכתב נדפס שנית בספרו של משה אריה פרלמוטר ) לעיל הערה , ( 5 עמ ' . 50 - 49

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר