|
עמוד:14
על תיאורי המקרא רואה את המסגרת המשפחתית כבעלת משמעות דתית הן במישור הארצי הן במישור האלוהי . כך מצד אחד , היחס שבין המאמינים לאל והיחסים בינם לבין עצמם מתוארים לרוב במונחים משפחתיים , ובזרמים מיסטיים אף הדינמיקה השמימית מתוארת כמערכות יחסים פנים – משפחתיים ; מצד שני , רעיון הבחירה האלוהית או הקדושה בא לידי ביטוי כחלק מן התא המשפחתי הארצי . פרספקטיבה זו לא רק מכירה במסגרת המשפחתית כזירה מן הצד האחר הנפתולים המשפחתיים המיתולוגיים נתפסים כמפתח להבנת המבנים הנפשיים וההבניות החברתיות בתודעה המודרנית . כך הוא הדבר באשר לאפוס האדיפלי ומרכזיותו בהבנת הנפש והפתולוגיה הנפשית בפסיכואנלוגיה הפרוידיאנית והפסיכולוגיה הפוליטית המודרנית ) ראו להלן עמ ' , ( 44 וכך גם בדבר סיפורה של אנטיגונה כמפתח להבנת תופעות חברתיות , פוליטיות ותרבותיות בתאוריה הקווירית המודרנית . ראו Judith Butler , Antigone ’ s Claim : Kinship Between Life and Death , New York : Columbia University Press , 2000 3 רייצ ‘ ל אדלר , בעקבות מחקרה על דפוסי משפחה וזוגיות אצל נביאי הספר , עוררה דיון תוסס המושתת על קריאה ביקורתית פמיניסטית של המטפורות המתארות את היחס אל האלוהות במקרא . ראו Rachel Adler , “ The Battered Wife of God : Violence , Law and the Feminist Critique of the Prophets , " Review of Law and Women ’ s Studies 7 ) 2 ( ) Spring 1998 ( , pp . 171 - 201 4 משה אידל הראה כי לא רק התאולוגיה הנוצרית העמידה את יחסי האב – בן כעמוד יסוד של המבנים הדתיים , אלא שיחסים אלו הם גם ציר מרכזי בהיסטוריה של המיסטיקה היהודית . ראו Moshe Idel , Ben : Sonship and Jewish Mysticism , London , New York and Jerusalem : Continuum ; Shalom Hartman Institute , 2007 5 סת קונין מנתח ניתוח מבריק את המתח שבין רכיב הבחירה לרכיב הבכורה הטבעית בסיפורי האבות בספר בראשית במונחים של השתייכות – אי – השתייכות , פנים – חוץ , בכל הקשור למשפחה כיחידת משמעות בסיסית . ראו Seth Daniel Kunin , “ The Logic of Incest : A Structuralist Analysis of Hebrew Mythology , " ) . Journal for the Study of the Old Testament 185 ) 1995 על החיוניות של מוסד האימוץ בתיאורים המקראיים של רעיון הבחירה ראו Meir Malul , “ Adoption of Foundlings in the Bible and Mesopotamian Documents , A Study of Some Legal Metaphors in Ezekiel 16 . 1 - 7 , " Journal for the Study of the . Old Testament 15 ) 46 ( ) 1990 ( , pp . 97 - 126 על מרכזיותו של האימוץ כמעשה של הצטרפות לקהילת המאמינים בכתבים הפאוליניים שבברית החדשה ראו : James M . Scott , Adoption as Sons of God : An Exegetical Investigation into the
|
|