|
עמוד:13
מבוא קשה לחשוב על רעיונות או מוסדות שהשתמרו לאורך תקופות כה ממושכות ושמתקיימים באופן בלתי תלוי וחוצה תרבויות ומסורות דתיות כמו מוסד המשפחה . המשפחה מתקיימת כמוסד מרכזי בתרבות האנושית מראשיתה ועד ימינו , ובדברים שלהלן ניווכח שגם שאלת משמעותה הפוליטית , ששורשיה עתיקי יומין , פושטת ולובשת צורות במרוצת הזמנים ומעוררת דילמות נוקבות חדשות לבקרים . אכן השתמרותה של המשפחה והופעתה הנרחבת תומכות בחשיבה על המשפחה במונחים מהותיים ואוניברסליים , אף כי לא ברור אם אפשר לזהות רכיבים מהותיים בצורת החיים המשפחתית . כבר בעולם המיתולוגיה הקדומה מילאו היחסים המשפחתיים תפקיד מרכזי בתיאור היחסים שבין הדמויות הקדמוניות . גם הפרספקטיבה הדתית המושתתת * הרעיונות המרכזיים של חיבור זה הוצגו בכמה הזדמנויות . אני מבקש להודות לחברי הפורומים שלהלן ששימשו מסגרות דיון חשובות לליבון הטיעונים והתזה בכללותה — הסמינר למחשבה תאולוגית – פוליטית במכון ון ליר בירושלים ; הסמינר הירושלמי לתולדות המחשבה המדינית והסדנה במשפט ופילוסופיה , שניהם באוניברסיטה העברית בירושלים ; והסמינר המחקרי של המחלקה למשפטים במכללה האקדמית ספיר . אני מודה לעמיתיי ירון אזרחי , אלון הראל , ניקול הוכנר , דני סטטמן ושחר ליפשיץ , שהעירו את הערותיהם על כתב היד בשלביו השונים . כן אני מבקש להודות לראיף זריק , העומד בראש קבוצת המחקר “ חיים ביחד “ של מרכז מינרווה למדעי הרוח שבאוניברסיטת תל אביב , על התמיכה והשותפות בגיבוש מחשבותיי על השתייכות ואחריות . 1 ראו Martha Minow , “ All in the Family and in All Families : Membership , Loving and Owing , " in : David M . Estlund and Martha Craven Nussbaum eds . ( , Sex , Preference , and Family : Essays on Law and Nature , New York : ( Oxford University Press , 1997 , pp . 249 - 276 2 היחסים המשפחתיים הם רכיב משמעותי במיתולוגיות רבות שעליהן הושתתו התרבויות . במובן זה היחסים המשפחתיים המיתולוגיים משקפים את המציאות המשפחתית וגם מעצבים את ההבנה החברתית של יחסים אלה . על הבנת המיתולוגיה היוונית כשיקוף של התנאים המשפחתיים ביוון העתיקה ראו Philip E . Slater , The Glory of Hera : Greek . Mythology and the Greek Family , Princeton , NJ : Princeton University Press , 1992
|
|