|
עמוד:7
הבעיה הזכות לבחור היא מזכויות היסוד בכל משטר דמוקרטי ; ההשתתפות בבחירות היא ביטוי מרכזי של עקרון ריבונות העם , והיא הערוץ הראשי לביטוי עמדותיהם של האזרחים ולהשפעתם על המרחב הציבורי . מימושה של זכות זו בשיעורים גבוהים מבטא את אמון הציבור במערכת הפוליטית ואת מידת הלגיטימיות שלה בעיניו . הזכות נחשבת מרכזית כל כך עד כי במדינות מסוימות הצבעת האזרחים היא בגדר חובה ( אטמור וקניג , . ) Birch , 2009 ; 2015 בעשורים האחרונים , עם צמיחתה של הכלכלה הגלובלית , גברה מאוד הניידות של אזרחים אל מחוץ למדינת האם שלהם . גם גלי ההגירה הגדולים והיווצרותן של פזורות גדולות העלו לסדר היום הציבורי את הסוגיה של הצבעת אזרחים מחוץ למדינתם . מן הצד האחד רבים טוענים כי הזכות לבחור היא זכות אזרחית יסודית , שצריכה להיות נתונה לכלל האזרחים גם כשהם שוהים מחוץ לגבולות מדינתם , ואפילו פרק זמן ממושך . מן הצד האחר יש הטוענים שמי 1 בשנת , 2013 למשל , נהגה חובת הצבעה ב 29 מדינות ברחבי העולם , בכללן אוסטרליה , בלגיה , ברזיל וארגנטינה . רשום , הוא ומענו , במרשם האוכלוסין כתושב ויום הולדתו ה 18 חל לא יאוחר מיום הבחירות " . למרבה הפליאה החוק אינו מסדיר קריטריונים ברורים לגריעת אזרח ממרשם האוכלוסין . על כן גם ישראלי שעזב את המדינה לפני עשרים שנה ולא שהה בה מאז כלל , נכלל במרשם האוכלוסין ומכאן שגם בפנקס הבוחרים . אם יגיע לישראל ביום הבחירות , יהיה זכאי להצביע . בלי לחוות דעה אם הסדר זה ראוי כשהוא לעצמו , אנו סבורים כי חשוב מאוד לכל הפחות למנוע מאותו ישראלי את הזכות להצביע ממקום מגוריו מחוץ לישראל . לפיכך אנו מציעים לקבוע אמות מידה ברורות , וחמורות , שיעניקו את האפשרות להצביע מחו "ל רק לאזרחי ישראל השוהים פרק זמן מוגבל מחוץ לשטח המדינה .
|
|