|
עמוד:9
יתר להשיג הרשעות ובתוך כך להתעלם מטעויות ומהטיות אפשריות של הגוף החוקר , כפי שקרה במקרה של בר ופרנקוביץ . כפיפות התביעה המשטרתית לגוף החוקר גם פוגעת באמון הציבור במערכת המשפט , משום שהאמון הזה מבוסס בין היתר על תפיסת התביעה כגוף עצמאי הפועל בהגינות למען האינטרס הציבורי . בנוסף , ערבוב בין הגוף החוקר לגוף התובע פוגע בגורמי החקירה עצמם . יש חשיבות עליונה לתפקידה של המשטרה כגוף חוקר . לשם הצלחתה חשוב שהיא תתמקד במה ששייך לה מהותית ואורגנית כגוף חוקר . בשל הקשיים האלה החליטה הממשלה בשנת 2001 להביא לאיחוד בין התביעה המשטרתית לפרקליטות . החלטה זו התקבלה גם לאור ממצאים שהיו לפניה על הבדלים ניכרים בין תפקוד התביעה המשטרתית לבין תפקוד הפרקליטות , שהעידו ששיקול הדעת של הפרקליטות היה קפדני ואיכותי מזה של התביעה המשטרתית . עד היום ההחלטה הזו לא יושמה . בחיבור זה אנו ממליצים ליישם את החלטת הממשלה ולהביא לאיחוד התביעה המשטרתית עם הפרקליטות כדי להפריד בין הגוף התובע לגוף החוקר . בסעיף ב להלן נבחנים השיקולים שעומדים על הפרק ; בסעיף ג נסקרת הסוגיה הזו בראייה היסטורית ; ובסעיף ד — בהשוואה למקומות אחרים בעולם ; בסעיף ה מוצגים הכשלים בעבודת התביעה המשטרתית בהשוואה לפרקליטות המדינה ; בסעיף ו מפורטת ההמלצה להביא ליישום החלטת הממשלה משנת 2001 לצרף את התביעה המשטרתית לפרקליטות . אנו ממליצים להותיר את מבנה התביעה המשטרתית כמו שהוא ולהעבירה למשרד המשפטים כפי שהיא . 9 על חשיבותה של הגינות רשויות התביעה לשמירה על אמון הציבור ראו למשל את פסק דינו של השופט נ ' הנדל בע " א 4244 / 12 הארץ נ ' ברכה ( טרם פורסם , . ( 19 . 2 . 2014
|
|