הקדמת העורך

עמוד:8

המהפך הקונסטרוקטיביסטי - הקונסטרוקטיביזם מכתיב במידה רבה את השיח החינוכי של העשורים האחרונים . הקונסטרוקטיביזם - תאוריה מקיפה ומגוונת של למידה וידע המשפיעה על ההוראה - חולל מהפך ( אם לא מהפכה ) בשיח החינוכי והעמיד במרכזו את הלמידה במקום ההוראה . למידה , מנקודת מבטו , היא תהליך של בניית משמעויות בתודעתו של היחיד בידי היחיד . ההוראה יכולה לתמוך בתהליך זה , לספק לו תנאים , אך לא לחולל אותו . הלמידה יוצרת מובנים ( משמעויות ) ובונה הבנות ; הבנה היא אפוא התוצר המובהק של הלמידה ותכליתה . ההיגיון הפנימי של הוראת החשיבה - אחד הצאצאים של רוח הזמן הקונסטרוקטיביסטית הוא תנועה עיונית - מעשית רבת השפעה - התנועה להוראת החשיבה . התנועה מרדה בהוראת הידע ( המתפוצץ , המתיישן , הנגיש והיחסי ) וקראה להקניית מיומנויות חשיבה ולטיפוח נטיות חשיבה . אך הגיונה הפנימי של התנועה החזיר אותה לידע - ידע משודרג , ידע מובן - והיא החלה ליצור מסגרות מושגיות ומעשיות של הוראה לשם הבנה . במילים אחרות , התנועה להוראת החשיבה גילתה שיש קשר פנימי בלתי ניתן להתרה בין ידע לבין חשיבה ; החשיבה " חושבת " על ידע ועם ידע ; וככל שהידע מובן יותר , החשיבה טובה יותר . הבסיס לכל חשיבה טובה , חשיבה יעילה , ביקורתית ויצירתית , הוא הבנה של התכנים שעליהם ואתם חושבים . הכישלון של תנועת הרפורמה וההתפכחות ממנה - מאז שנות השמונים של המאה ה - 20 השתלטה " תנועת הרפורמה העולמית בחינוך " על מערכות החינוך המובילות בעולם וחוללה " כלכליזציה " שלהן . התנועה - גרסה חינוכית של הנאו - ליברליזם שבה התלמידים וההורים נתפסים כלקוחות ומערכת החינוך כספקית - החדירה למערכות החינוך מושגים הלקוחים מעולם הכלכלה ( סטנדרטים , תפוקות מדידות , תחרות , אחריותיות ) וקשרה בין הישגים בחינוך לבין צמיחה כלכלית . אך תנועת הרפורמה העולמית לא הניבה הישגים מרשימים , לא בחינוך ולא בכלכלה , וההתפכחות ממנה כרוכה בתפנית מושגית וערכית . השיח החינוכי - כלכלי משתנה בהדרגה לשיח חינוכי - פיני ( על שמה של מדינה קטנה אחת שלא נכנעה לתנועת הרפורמה העולמית ) , שאחד המוקדים שלו הוא חינוך להבנה . הבנה לשם הבנה , ולא ידיעה ( זכירה ) לשם הצלחה בבחינות , נתפסת מעתה כהישג של ההוראה ושל הלמידה . הציפיות של המבחנים הבין - לאומיים - המבחנים הבין - לאומיים ( בעיקר מבחן פיז " ה ) מסחררים מדינות ומערכות חינוך ; כולן רוצות להצליח בהם

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר