|
עמוד:14
בתקשורת בחדר הטיפול ( . ( McMullen , 2008 ; Tay , 2012 , 2014 חוקרי שיח , בדומה לחוקרים מתחום התרפיה , בוחנים את תפקידה של שפה פיגורטיבית בתקשורת שיח של בני אדם בהקשרים ( ע " ע ) שונים ובסוגות שיח ( ע " ע ) שונות ( . ( Cameron , 2008 העובדה שהספר מתמקד בחקר התקשורת הבין - אישית בשיח לא - ספרותי איננה מקטינה את חשיבות המטרות של תחומי דעת אחרים שהוזכרו לעיל . אולם כיום עדיין לא קיים חיבור תיאורטי ומתודולוגי בין כל התחומים שהוזכרו ( סוברן , . ( Gibbs , 2013 ; 2006 לאחר שהדגמתי במבוא מהו ניתוח שיח המשלב שפה פיגורטיבית , אסכם עתה שלושה מאפיינים של הספר . ראשית , הוא מושתת על הרעיון ששפה פיגורטיבית אינה פועלת באופן עצמאי , אלא משולבת עם אמצעים לשוניים אחרים כמו כינויי גוף , מבנים תחביריים ושלילה ( ע " ע קשר לשוני ) . רעיון זה עלה מתוך מחקרים קודמים שערכתי עם עמיתיי ואציג אותם בספר . הגדרת שפה פיגורטיבית כחלק של מכלול אמצעים לשוניים ( ע " ע ) שיש להם תפקיד בתקשורת בין - אישית , מאפשרת להציג הגדרה רחבה של אמצעים לשוניים הכוללת גם אמצעים לשוניים פיגורטיביים ( ע " ע ) . מאפיין תיאורטי נוסף של הספר היא הבלטת הקשר בין שפה פיגורטיבית והסיפור האישי כשהם משולבים זה בזה בגרסאות שונות של האני ב׳סיפור הקטן׳ וב׳סיפור הגדול׳ ( ע " ע בניית האני בשיח ) של המספר : גרסה נרטיבית מפורטת וגרסה פיגורטיבית מתומצתת ( . ( Kupferberg & Green , 1998 בספר גם אראה כיצד אמצעים לשוניים מאפשרים לפרט ולקבוצה למצב את האני בתקשורת אינטראקטיבית , לא רק בסיפור האישי אלא גם בסוגות שיח אחרות ( ע " ע ) . המאפיין ההמתודולוגי שיש לספר הוא בהצגת שלוש שיטות ניתוח איכותניות לחקר שיח המשלב שפה פיגורטיבית . בחלק מהפרקים שילבתי מדדים כמותיים של דחיסות ( ע " ע ) בכדי להבליט תבניות החוזרות על עצמן בטקסט הנחקר ( ע " ע ) . לצורך המחקר השווינו את השפה הפיגורטיבית שהופקה בסיפור האישי לעומת השפה הפיגורטיבית שהופקה ביצירה הספרותית . נושאים אלה אינם במוקד ספר זה . 11 נעשו ניסיונות לבצע חיבור כזה . להרחבה ראו גיליון מיוחד של כתב העת Language ( and Literature , 2002 , 11 ( 1 וכן . Pragglejaz Group , 2007 12 ה ' אני ' ( ע " ע ) , ה ' זהות ' וה ' עצמי ' הם מושגים הקשורים זה לזה בתרבות המערב ( Edgar & . ( Sedgwick , 2003 הבחירה באחד מהם קשורה לתחום הדעת שבהשראתו עובד החוקר . במברג ( Bamberg , 2014 , in press / a , in press / b ) מציע להבחין בין ה ' אני ' שנבנה ב ' סיפור הקטן ' המופק בתקשורת יומיומית כפעולת שיח אחת בין שאר פעולות השיח שמבצעים בני אדם ( ע " ע ) ובין הזהות המופקת ב׳סיפור הגדול׳ ומתייחסת לתהליכים שהמספר עבר לאורך זמן ( ע " ע ) . ( ראו גם . ( Freeman , 2006 ; Georgakopoulou , 2007
|
|