פרק 1: רקע תאורטי

עמוד:11

מאפייני הוויסות העצמי בלמידה ויסות עצמי בלמידה הוא תהליך של ניהול יעיל של הלמידה . תלמיד המווסת עצמו בלמידה הוא תלמיד שתהליך הלמידה שלו פעיל : הוא מודע לעצמו ולסביבתו ומכוון את עצמו בהתאם למטרותיו ולנתונים . פינטריץ ‘ , מראשוני החוקרים בתחום זה , הגדיר את הוויסות כתהליך אקטיבי שבו הלומד מציב לעצמו תחילה מטרות ללמידה , ולאחר מכן , כשהוא מכוון על ידי המטרות שהוצבו ועל ידי הסביבה הלימודית שבה הוא נמצא , הוא מנסה לפקח ולשלוט בחשיבתו , במוטיבציה ובהתנהגות שלו וכן בסביבתו ) . ) Pintrich , 2000 הגדרות דומות של ויסות עצמי מופיעות אצל בראון ופרסלי ) Brown & Pressley , 1994 ( ואצל צימרמן ) . ) Zimmerman , 1994 על פיהן , המווסת הטוב פועל מתוך מוטיבציה פנימית , משתמש באסטרטגיות למידה ומכיר בחשיבותן עבורו , מפקח על פעילותו , מודע לעצמו ומודע למשאבים של הסביבה החברתית והפיסית . כלומר , הלומד מווסת הן את מחשבותיו והן את ביצועיו , הוא מפיק החלטות רפלקסיביות ומכוונות , מתכנן ומבצע . ניתן להצביע על שלושה שלבים עיקריים בתהליך הוויסות : א . הצבת מטרות ותכנון - שלב ראשוני של התכוונות , הכולל הגדרת מטרות כלליות ואישיות , בניית תכנית עבודה לשם השגת המטרות והעלאה של ידע רלוונטי קודם . הידע הקודם נוגע למשימה , לסביבה שבה פועל הלומד ולמאפיינים של הלומד עצמו . פרק : 1 רקע תאורטי פרק זה מציג רקע תאורטי ומחקרי לשני הנושאים העיקריים שבהם עוסק הספר : תהליכי הוויסות העצמי והכתיבה . ויסות עצמי הוא תהליך פעיל שבו הלומד מכוון את למידתו על פי מטרות שהגדיר לעצמו . הפרק יסקור הגדרות שונות של הוויסות ויציג מחקרים המתארים את תהליכי הוויסות ואת תרומתם להישגים הלימודיים ולמוטיבציה של התלמיד . בהמשך יוצגו מאפייניו של תהליך הכתיבה תוך שימת דגש על המשימה של הבעה בכתב . יוצגו מודלים שונים של תהליך הכתיבה ויוסבר הקושי הטמון בו . לסיכום יתוארו מחקרים המציגים דרכים להוראה של אסטרטגיות ותהליכי ויסות בכתיבה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר