מבוא

עמוד:12

דווקא משום אופיים הקיומי של ענייני הביטחון חשוב הוא שהציבור יהא מודע לבעיות השונות , באופן שיוכל להגיע להחלטות נבונות בבעיות היסוד המטרידות אותו ] ... [ דווקא בשל ההשלכות שיש להחלטות בעלות אופי בטחוני על חיי האומה , מן הראוי הוא לפתוח את הדלת להחלפת דעות בענייני ביטחון בגלוי . אם כן , העמדה העקרונית היא שכאשר ברור כי פרסום מידע ביטחוני עלול לחבל בביטחון , ראוי למנוע אותו ; בכל מקרה אחר דווקא הצנזורה היא שעלולה לחבל בביטחון . בשנים האחרונות , בעקבות השינויים המהותיים בדרכי התקשורת , יש המפקפקים בהצדקה לקיומה של צנזורה צבאית . נשמעת הטענה שממילא אי - אפשר למנוע חשיפה או פרסום מידע משעה שדלפו למרחב הדיגיטלי , ולכן הפעלת צנזורה היא חסרת תכלית . עם זאת , אפשר להניח שגם בנסיבות הטכנולוגיות של עידן המידע נותרו סודות שאפשר ומוצדק למנוע את פרסומם , לפחות בטווח הקצר — למשל , פרטים על מבצע צבאי סודי שאמור להתבצע בתוך כמה שעות , פרטים על יכולות גרעיניות או צבאיות , על טכנולוגיה חדשנית שפותחה או מקום נפילה של טיל , שידיעה עליו עלולה לאפשר לאויב לפגוע באזרחים באמצעות שיגור נוסף ומדויק יותר . בהקשר זה נטען כי קיומה של צנזורה הוא עדיין בעל משמעות , גם אם אין ביכולתה להטיל מרות אפקטיבית על כל מפרסם אנונימי באינטרנט . פרסום אנונימי כזה הוא גם מסוכן פחות — בגלל אמינותו הנמוכה והסיכוי שיגיע לאויב בטווח זמן קריטי — מפרסום באתרי עיתונות וחדשות ממוסדים , שהמתפרסם בהם נהנה מאמינות גבוהה יותר . בזמן האחרון הצנזורה החריפה את האמצעים שהיא משתמשת בהם ברשת האינטרנט , עד כדי דרישה בעייתית ממפעילי דפים ברשתות חברתיות ומכותבי בלוגים להגיש תכנים לבדיקה מוקדמת . מגמה זו 4 שם , בעמ ' . 634 - 633 5 נגבי , לעיל ה " ש , 2 בעמ ' . 96 - 95 6 שם , בעמ ' . 97 - 96

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר