ב. מאפייני האוכלוסייה הערבית העשויים להשפיע על דפוסי הפשיעה

עמוד:9

ב . מאפייני האוכלוסייה הערבית העשויים להשפיע על דפוסי הפשיעה לאוכלוסייה הערבית בישראל מאפיינים ייחודיים שעשויים להשפיע על דפוסי הפשיעה בקרבם . הרקע האתני . מדובר בקבוצה דתית – לאומית – אתנית המהווה כחמישית מאוכלוסיית ישראל , ולאורך השנים היא מבטאת תחושת קיפוח ומנהלת עם הממסד היהודי ויכוח על זכויות קיבוציות ואישיות . נוסף על כך יש לה זיקה עמוקה לפלסטינים ולאחדות ממדינות ערב , ישויות שבינן לבין ישראל קיים או התקיים סכסוך ארוך שנים . מחקרים מהעולם מלמדים שקבוצות מיעוט בעלות מאפיינים דומים חשות ניכור כלפי הממסד וחוסר הזדהות עמו ( , ( Gurr , 1993 ותחושות אלו עלולות להרחיב את ממדי הפשיעה כלפי קרבנות מקבוצת הרוב . גם קשרי הגומלין בין ערביי ישראל לתושבי השטחים עלולים להוביל להתרחבות ממדי הפשיעה אצל הראשונים . לבסוף , הפעולות הכרוכות בתהליכים של גיבוש הזהות העצמית בקרב חלקים בחברה הערבית ( למשל מאמצים להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה / לחברה אסלאמית ) מובילות במקרים מועטים להפרת חוק . האבטלה והעוני . שיעורי האבטלה והעוני אצל ערביי ישראל גבוהים יחסית ( המוסד לביטוח לאומי , , ( OECD , 2013 ; 2014 ומספרות המחקר בעולם ניתן ללמוד שיש קשר חיובי בין מצב כלכלי רעוע לבין ממדי הפשיעה ( סקירות ספרות מופיעות אצל : Freeman , 1999 ; Buonanno , 2003 ; Lee and Holoviak , . ( 2006 ; Fougere et al ,. 2009 יתר על כן , בין הערבים ליהודים קיימים פערים משמעותיים בהכנסות , והמחקרים מלמדים שפערים כאלה מהווים כר פורה לפשיעה שקרבנותיה הם בני המעמדות המבוססים ( . ( Choe , 2008 ההשכלה . רמת ההשכלה של ערביי ישראל נמוכה בהרבה מזו של היהודים , והם נושרים מבתי הספר התיכוניים בשיעורים גבוהים יותר . מחקרים מלמדים שיש מתאם שלילי בין רמת ההשכלה לבין שיעורי הפשיעה ( ראו למשל . ( Lochner and Moretti , 2004 הדמוגרפיה . שיעור הצעירים ( בני 29 - 20 ) בקרב האוכלוסייה הערבית גבוה משיעורם בקרב היהודים , וב – 2013 הוא עמד על כ – % 16 ועל כ – % , 14 בהתאמה . מאחר ששיעורי הפשיעה הסגוליים — כלומר בקבוצת גיל מסוימת — מגיעים לשיאם בשנות העשרים לחיי האדם ופוחתים בגילים מבוגרים יותר , נצפה לשיעורי פשיעה גבוהים אצל הערבים . המבנה החברתי . בחברות מסורתיות מוסד המשפחה משמש נדבך מרכזי , ויש בהן יותר פיקוח על נשים ועל ילדים ; הדבר עשוי למתן פשיעה , במיוחד אצל בני נוער , אך מנגד הוא עשוי להגביר את האלימות בתוך המשפחה ( . ( Haj - Yahia , 2000 המבנה החמולתי יוצר משטור של היחידים והימנעות של קרבנות עברה מדיווח מחד גיסא , ומאידך גיסא הוא יכול להוביל לעימותים בין – חמולתיים על משאבים , לרבות אחיזה בשלטון המקומי ( , ( Ben - Bassat and Dahan , 2012 ולאלה מתלווה לעתים פעילות פלילית . 4 רבים מהנתונים שעליהם מסתמך הפרק מקורם בלמ " ס ( שנים שונות ) ובגרא ( . ( 2013 5 לשם המחשה , בעלי ההשכלה העל – תיכונית או האקדמית מהווים כחמישית מהערבים וכמחצית מהיהודים , ושיעורי הנשירה בכיתה ט ' הגיעו בשנת הלימודים תשע " ב ל – % 9 . 8 בחינוך הערבי ול – % 2 . 9 בחינוך העברי .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר