מחקר השירים עד כה בארץ ובעולם

עמוד:14

במהלך שנות החמישים של המאה העשרים התגבר החשש שעם העלייה ההמונית לארץ ייעלם חלק גדול מתרבותם של העולים בעקבות המפגש עם התרבות הישראלית , ולפיכך נדרשו מאמצי הצלה , שעיקרם תיעוד ורישום הפולקלור האתני היהודי . במסגרת מאמצים אלו ייסד דב נוי את ארכיון הסיפור העממי בישראל ( אסע " י ) שמטרתו הייתה להנציח את המסורות האתניות השונות של העולים , ובכך לקרוא תיגר על מגמת כור ההיתוך לשלול את מסורות הגולה וליצור תרבות ישראלית אחידה והגמונית . ארכיון זה פעל באמצעות איסוף סיפורי עם יהודיים לשימורם של רבדים תרבותיים אתניים לוקאליים , ונתן להם לגיטימציה כחלק חיוני של המערכת התרבותית המתפתחת בארץ ישראל . החל מאמצע המאה העשרים חל שינוי במגמה המחקרית של פולקלור העדות , ותשומת הלב במחקר הופנתה לבחינת נושאים תרבותיים כלליים , אל עדתיים , בהקשרם החברתי - הפוליטי ההיסטורי , כחלק מהדיון הכללי בזהות ובמהות החברה הישראלית . התעוררות זו , שנבעה מצורך בהגדרה מחודשת של אתוס וזהות ישראליים , פתחה דיון גם בנושאים הקשורים בצבא הישראלי ובמרכזיותו בחברה הישראלית . גם מחקרי פולקלור מן העולם הדנים בסוגת שירי חיילים אינם רבים . ברובם הגדול הם אסופות מוערות של תמלילי שירים ששרו חיילים בתקופות שונות , בעיקר בתקופות מלחמה : החל ממלחמת האזרחים האמריקאית , דרך שתי מלחמות העולם , מלחמת קוריאה ומלחמת וייטנאם . ביניהם אוספים של שירים שנרשמו על ידי אנשי צבא בפועל וחלקם בידי פולקלוריסטים , כדוגמת סנדי ג ' ונסון , שאספה כמאתיים ושישים שירים והוסיפה להם הקדמה קצרה באשר למוצאם מן המסורת של הצבא האמריקאי . ג ' ונסון מציינת כי היא צנזרה חלק מן השירים שהיו פוגעניים מדי או בוטים מדי , לדעתה . מן הטעם הזה מתקשים הפולקלוריסטים לעבוד עם האוסף הנ " ל . מחקרים נוספים עוסקים בתחום הלשון ובסלנג הצבאי וכן בנרטיבים מסוגים שונים , בעיקר בסיפורים אישיים של ותיקי מלחמות ובאגדות אורבאניות של טייסים או ימאים . מחקרים אחרים 6 בר - יצחק , . 16 : 2008 . 1986 , 1983 , Johnson 7 . 1984 , Elting , Cragg & Deal 8

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר