|
עמוד:14
הזה היה מנהיג כריזמטי ונערץ , שפועלו חבק עולם ושנחשב לנשיא הדור , " ראש בני ישראל " ( רב " י ) , צדיק בעל מופתים , נביא הרואה למרחוק , ולבסוף - מלך המשיח ? על השאלות האלה אבקש לענות בספר הזה . בספר ארבעה שערים . השער הראשון הוא מבוא שבו מוצגים ההקשרים התיאורטיים , המתודולוגיים , ההיסטוריים והחברתיים של המחקר הזה . בשער השני - היבטים פנומנולוגיים - נידונים מסלולי ההנכחה של הרבי הנעדר : הדרכים והפרקטיקות שבאמצעותן חווים החסידים את הרבי כקרוב וכנגיש . בשער השלישי - היבטים קוסמולוגיים - נעשה ניסיון לזקק ממסלולי ההנכחה ומעולם החוויות שהם מכוננים את קווי המתאר של מערך התפיסות והאמונות בחב " ד שהתפתח לנוכח האמונה במשיחיותו של הרבי ושהתעצם לאחר היעלמו . בשער הרביעי - היבטים השוואתיים - נבחנת הסערה המשיחית בחב " ד בהקשר היסטורי וסוציולוגי רחב : הן ביחס לתנועות משיחיות אחרות והן ביחס להערצת דמויות כריזמטיות בנות זמננו מתחום התרבות הפוליטית והפופולרית . 1 קהילה חסידית ללא צדיק מכהן היא תופעה נדירה אך לא חסרת תקדים . חסידי ברסלב מתנהלים כך למעלה ממאתיים שנים - מאז פטירתו של מייסד החסידות רבי נחמן ב - . 1810 בפרק 19 אנסה לבאר , באמצעות ניתוח משווה בין חב " ד וברסלב , את סוד הצלחתן של חסידויות חסרות מנהיג בתקופה הנוכחית .
|
|