שינויים בדרך הקמת הממשלה והפלתה

עמוד:8

כוחה של הרשות המחוקקת ( הכנסת ); המתנגדים לשימורו רואים בו כלי שיוצר איום על היציבות השלטונית ועל יכולת המשילות של הממשלה . אנו מציעים כאן תרופה חזקה ולא שגרתית למשילות מקרטעת ולחוסר יציבות שלטונית כמעט כרוני . הצעתנו משלבת את ( 1 ) הרכבת הממשלה בידי ראש הרשימה הגדולה עם ( 2 ) ביטול הדרישה בחוק להצבעת אמון בממשלה החדשה שהורכבה בידי ראש הרשימה הגדולה עם ( 3 ) דרישה להצבעת אי - אמון קונסטרוקטיבי לצורך החלפת ממשלה מכהנת עם ( 4 ) ניתוק הקשר בין המשך כהונתה של ממשלה לאישור הצעת תקציב חדש בכנסת . שילוב כזה אינו נהוג בדמוקרטיות ותיקות . ביטול האפשרות של הכנסת לפזר את עצמה יגביר עוד יותר את כוחה של הרשות המבצעת לעומת הרשות המחוקקת , ולכן ראוי שייעשה במשולב עם תיקון שיחזק את הכנסת ויגביר את יכולתה לפקח על הרשות המבצעת . ודוק : הרפורמה המוצעת כאן אינה אלא נדבך אחד בשורה של תיקונים שיש לדעתנו לאמץ כדי להחזיר את היציבות למערכת המפלגתית הישראלית . אנו מכוונים למכלול שלם של צעדים , ובהם שינויים בשיטת הבחירות ( יש לשקול , למשל , לאמץ שיטת בחירות אזורית ושיטה רשימתית פתוחה למחצה ) ושינויים הנוגעים למפלגות ( בשיטות בחירת המועמדים לכנסת ובאופן תקצוב המפלגות ותגמול דמוקרטיה פנים - מפלגתית ) . ובכן , כיצד תוקם הממשלה החדשה לאחר הבחירות ? לאחר הבחירות חבר הכנסת העומד בראש הרשימה הגדולה ירכיב ממשלה ויציג אותה לציבור מעל במת הכנסת , בלי שיהיה צורך לקבל את אמון הכנסת לשם כך . 3 כאמור , בהצבעת אי - אמון קונסטרוקטיבי אין די ברוב התומך בהפלת הממשלה , אלא נדרש רוב תומך בממשלה חלופית מוצעת . 4 ראו נספח . 2 5 להרחבה ראו תיקון שיטת הממשל בישראל ( לעיל הערה , ( 2 עמ ' . 605 - 578

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר