שינויים בדרך הקמת הממשלה והפלתה

עמוד:10

למרכז המפה הפוליטית . התכנסות המערכת הפוליטית כלפי המרכז מונעת הקצנה – גם בתוך המפלגות וגם בחברה הישראלית בכללה . ( ג ) שסתומי הביטחון המוצעים ימנעו כהונה ממושכת של ממשלה שאינה נהנית מרוב יציב תומך . כך תישמר הגמישות המבטיחה יציבות משטרית , שהיא מאפיין חשוב ביותר של משטר פרלמנטרי . ( ד ) כוח המיקוח של מפלגות קטנות ופוליטיקאים יחידים ישוב לרמה מתקבלת על הדעת , כיוון ש - ( א ) זהותו של ראש הממשלה תיקבע כבר עם תוצאות הבחירות ( ולא במשא ומתן בין המפלגות לאחר הבחירות ); ( ב ) הפלת ממשלה תחייב מראש את המפלגות לנקוט צעדים חד - משמעיים ( התחייבות מראש לממשלה חלופית או פיזור הכנסת והליכה לבחירות חדשות ); ( ג ) לא יהיה אפשר להפיל את הממשלה על ידי הצבעה נגד התקציב שהיא תציע . ( ה ) החלופות השלטוניות העיקריות העומדות לבחירה יהיו ברורות יותר למצביעים ביום הבחירות . חסרונות ( א ) האפשרות להקמתה ולהישרדותה של ממשלת מיעוט בכנסת מתחזקת . ממשלה כזאת תיאלץ , בלית בררה , ליצור קואליציות אד הוק לכל נושא שיעלה לחקיקה , ולכן גם אם תושג יציבות , יכולת המשילות תהא מוגבלת . ( ב ) כוחה של הכנסת מול הממשלה עלול להיחלש . אבל לנוכח החשיבות הרבה בתפקידה של הכנסת כמייצגת הריבון ( הציבור ) ומשום חלקה החשוב במנגנוני האיזונים והבלמים רצוי דווקא להאדיר את כוחה , בעיקר את יכולת הפיקוח שלה על הרשות המבצעת , כצעד משלים . את זאת משיגים באמצעות רפורמה כוללת בהתנהלותן של ועדות הכנסת ועל ידי חיזוק כלי הפיקוח של הרשות המחוקקת ( הכנסת ) על הרשות המבצעת ( הממשלה ) . 6 להרחבה ראו תיקון שיטת הממשל בישראל ( לעיל הערה , ( 2 עמ ' . 605 - 578

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר