שער שני גבול

עמוד:13

מאובנים בשטח מספרים סיפור על הומו סאפיינס , סוג אדם שאליו משתייכים כל בני האדם החיים עכשיו , שהתפתח בשטח קטן באפריקה לפני מאות אלפי שנים מתוך סוגי חיים אחרים , כמיעוט בקרב מספר סוגי אדם שהתקיימו בעולם במקביל . לפני עשרות אלפי שנים היגר חלק מקהילת ההומו סאפיינס אל מחוץ לאפריקה והתיישב במזרח התיכון ; משם המשיך במרוצת עשרות אלפי שנים נוספות להתנחל באסיה ובאוסטרליה , באירופה ובאמריקה , שעה שיתר סוגי האדם נכחדו . לפני כאלף שנים הגיע הומו סאפיינס לפולינזיה ויישב את המקום האחרון בעולם . לפני עשורים מספר יצא ההומו סאפיינס את גבולות כדור הארץ ונחת בירח , שלא נמצא כטוב להתיישבות . בזמנים קדומים הפכו קשיים טכניים את התנועה בין ארצות מרוחקות בעולם לכמעט בלתי אפשרית עבור יחידים , ולקשה ואיטית למדי עבור קהילות . לאורכם של עידנים ההגירה לא נמנעה חוקית , ממש כפי שאיננה נמנעת כיום ביחס לכוכבים בחלל . אם מסוגל אדם להגיע לנפטון ולהתיישב בו , חוק לא ימנע זאת ממנו . רק באלפי השנים האחרונות , כאשר הפכה התנועה בין ארצות פשוטה יותר , ובזמן המודרני למהירה , לבטוחה ולזולה , התעוררו והתגברו הגבלות פוליטיות על הגירה : חוקים , גבולות ואכיפה בשטח . את שורשי ההגבלות על ההגירה ניתן לאתר במעברן של חברות אדם להתיישבות קבע לפני כמה אלפי שנים , אך הייתה זו הפשטות הטכנית של התנועה בעולם המודרני שהולידה במאה ה 20 את מניעתה העקרונית דרך מערכי ידע וכוח של ישויות ריבוניות , שבבסיסם זיהויו של כל אדם כשייך למקום מסוים אחד , ולא אחר . פוליטיזציה של מקומות בזמן המודרני הביאה עמה גם ברכה , כשהפקעת הזכות להתיישב במקום ממי שלא הוכר כשייך אליו סייעה לעתים לטפח סולידריות בקרב קהילת יושביו . אך מהכרה במעלותיו ההיסטוריות של משטר נעילת המקום לא נובע צידוק אוטומטי

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר