פתח דבר

עמוד:11

בוזגלו , הובילו לפרסומים נוספים . הפיוט כצוהר תרבותי יצא לאור כספר בעריכתי בהוצאת מכון ון ליר , ואילו שני ספרים נוספים — המזרח כותב את עצמו ( גמא ) והספר הנוכחי — החלטתי להוציא לאור בהוצאות אחרות . אני מודה מאוד לפרופ ' שמשון צלניקר , ראש המכון הקודם , שעודד בזמנו את פעילות קבוצות המחקר הללו ואף תמך ביוזמה לחיבור זה . תחושת ההתרגשות והניסיונות הראשוניים לעצב מחדש נרטיבים ולהאיר מקומות עלומים ליוותה גם הזמנות נוספות לדיון בקול המזרחי . בהן , הדיון הראשוני האקדמי הרציני בארז ביטון בשנת , 2006 ביוזמות של עורכות הכיוון מזרח דאז , קציעה עלון ודליה מרקוביץ , ולאחר מכן בעריכת הכנס " שירתו של ארז ביטון " ( בחודש מאי 2011 ) על ידי קציעה עלון ויוחאי אופנהיימר באוניברסיטת תל אביב . בשיחה בחצר של " עשן הזמן " המיתולוגי עם מתי שמואלוף ואלמוג בהר , שניהם עודדו אותי מאוד לקבץ את המסות הללו בקובץ , שיהווה מקראה אשר תנגיש את כל החומרים הביקורתיים האלה ותאפשר נקודת התייחסות לדיון הצומח והמתהווה בנושא . שנתיים שלוש חלפו מאז הגשת כתב היד ועד לימים אלה בהם הוא רואה אור . בשנים אלו התסיסה המוזיקלית האדירה בארץ נמשכה ולבשה פן חדש , חוליה תרבותית נוספת בדמות קבוצת המשוררים " ערס פואטיקה " . כדי להציג את המהלך בשלמותו הוספנו לחיבור דיון אודות הקבוצה . מספר גלגולים עברו עריכת המאמרים ותהליכי גיבושם לכלל ספר אחד , אשר זכה במענק האקדמיה הלאומית למדעים . תודתי לאלכס ולדמן על השלבים הראשונים של עריכת החיבור , לד " ר קציעה עלון ולד " ר ישראל בלפר על שלבי סיום העריכה והביקורת . בשלב האחרון הגיע הספר לעריכה של דנה פריבך חפץ , ותודתי גם לה . הסדרה העוסקת בתיאוריה וביקורת של גיורא רוזן , " קו אדום " של הוצאת הקיבוץ המאוחד , היתה והינה הבית הטבעי לחיבור מעין זה . גיורא רוזן מפתח בהקדמה בית לחשיבה ביקורתית בישראל וכך החיבור הגיע לבית ההולם עבורו . באר שבע , כסלו תשע "ו אפריל 2016

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר