על המזמור הנאמר בפי יונה ממעי הדגה

עמוד:67

משבריך וגליך עלי עברו " ( שם מב , ח ) , " אשתחווה אל היכל קודשך " ( שם ה , ח ) , " השומרים הבלי שווא " ( שם לא , ז ) וכיוצא בזה עוד ועוד . מאידך גיסא אין להוציא מכלל אפשרות שהמזמור הוא יצירה מקורית , שקרבתה אל המזמורים האחרים תוסבר בשיתוף של נוסחאות , דבר הנהוג בספרות המזמורים , כאשר מזמורים שונים נסובים על אותו נושא . נראה שיש להעדיף את האפשרות הזו בשל מבנהו המשוכלל של המזמור , שהוא מעשה חושב של ממש . ששת פסוקיו הראשונים של המזמור מתחלקים לשני בתים השווים באורכם ( פסוקים ג - ה ; ו - ח ) שהיחס ביניהם הוא כיאסטי : שני הבתים מסתיימים במילים " אל היכל קודשך" ( פסוקים ה , ח ) : בהיות המתפלל שרוי בצרה לא פסק מלהביט אל היכל קודשו של ה ' ( פסוק ה ) , ועם הצלתו הוא יודע אל נכון כי תפילתו אכן הגיעה אל ה ' בהיכל קודשו ( פסוק ח ) . שם ה ' מופיע במזמור בשני פסוקי הישועה - זה הפותח את הבית הראשון ( פסוק ג ) וזה הנועל את הבית השני ( פסוק ח ) . שני פסוקים אלה אף נפתחים בדיבור על אודות ה ' בגוף שלישי , ומסתיימים בפנייה אליו בגוף שני . הפועל " יסובבני " מופיע בפסוק הצרה הראשון שבכל אחד משני הבתים : " ונהר יסובבני " ( פסוק ד ); " תהום יסובבני " ( פסוק ו ) . בשני הפסוקים הנועלים את המזמור , פסוקים ט - י , משווה המשורר את התנהגותו שלו לזו של " משמרים הבלי שוא " , היינו עובדי האלילים : הם " חסדם יעזובו " , לא יקיימו את הבטחותיהם לאלילים אשר לא הושיעום . הוא , לעומת זאת , משלם את נדריו אשר נדר בשעה שהתפלל לאלוהיו שיושיעו ויחלצו ממוות . שילובו של המזמור בסיפור משפר את תדמיתו של יונה , מגלה בו פן חדש , אמונה שלמה בבוראו ; מי שברח מפני ה ' ונס מפני השליחות האלוהית , בוטח כעת באלוהיו ויודע כי זה יוכל לשמוע בקול תפילתו ולהצילו . גם ר ' שמואל הנגיד אומר תודה שימוש ברור בסיפור יונה עושה המשורר שמואל הנגיד , איש ספרד של המאה הי " א , בשיר ארוך שבראשו כתובת ( במקורה בערבית [ ולהלן תרגומו של מורנו , פרופ ' ח' שירמן ]) המספרת על קורותיו בים : " ויהי בנוסעו על הים בימי נעוריו , יצאה נגדם חיה שמעולם לא יצאה נגד ספינה וניצלה ממנה , אך האלוהים הגן עליהם בפני התקפתה העזה , ויאמר הנגיד את השיר הזה בתארו בו מה שאירע באותו מעמד ויקרא לשיר ' תודה '" . בין השאר מספר הנגיד בשירו , כי – " ומלחים יחוו זה לזה את אשר ראו בים מתעלומה / וזה יזכיר דבר חיה גדלה ונפלאה וזה יזכיר בהמה" עד שהופיעה החיה המבהילה – " כלויתן אשר ספר , כנחש / עקלתון כמו תמר בקומה / ... ועינים כמעינים ונחיר / כמו כבשן ולה רקה כחומה / ופה עמק ורחב כמערה / תער נהר אלי תוכו בצמא / ... וגוף לבן , וגב ירק , וצואר / כמו מגדל ובטן כערמה" וכשהופיעה החיה המאיימת " אזי נמס לבב כל איש כדונג" והמשורר האמין כי קיצו קרב : " ואמרתי : אמת , כזה וכזה / עונות ילכדו נפש אשמה / ואם נבלע בים יונה והוקא / בצדקתו ביבשה – אני מה ? " אך בעקבות תפילתו נעלמה החיה כלא היתה ונתנו כולם שבח והודיה לאלוהים על מעשה ההצלה המופלא . מבוך בדמות דג ובתוכו יונה . שעשוע לילדים מעשה ידי Steve and Becky Miller ( ארצות הברית , . ( 2015

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר