|
עמוד:145
א . סדר האירועים בספינה כפי שהא מובא במדרש אינו תואם את הסיפור המקראי . בסיפור המקראי סדר הדברים הוא : ( 1 ) זעקת המלחים לאלוהיהם , ( 2 ) הטלת הכלים אל הים , ( 3 ) פניית רב החובל אל יונה , ( 4 ) הטלת גורלות , ( 5 ) שאלת המלחים לזהותו של יונה ותשובתו , ( 6 ) הצעת יונה שישליכוהו אל הים , ( 7 ) ניסיונם של המלחים להימנע מהשלכתו , ( 8 ) תפילתם לאלוהים , ולבסוף ( 9 ) השלכתו לים . במדרשנו לעומת זאת סדר הדברים הוא : ( 1 ) זעקת המלחים לאלוהיהם , ( 3 ) פניית רב החובל אל יונה , ( 5 ) שאלת רב החובל לזהותו של יונה ותשובתו , ( 6 ) הצעת יונה שישליכוהו אל הים , ( 7 ) ניסיונם של המלחים להימנע מהשלכתו , ( 4 ) הטלת גורלות , ( 2 ) הטלת כלים אל הים , ( 8 ) תפילת המלחים לאלוהים , ולבסוף ( 9 ) השלכתו של יונה אל הים לאחר שהמלחים וידאו שאכן זה רצון האלוהים . נראה שהמגמה העיקרית בשינויים אלו היא הצגת המלחים באור חיובי עוד יותר ממה שעולה מן הסיפור המקראי . הם עשו כל שביכולתם כדי להימנע מהטלת יונה הימה . ב . לאחר שצופים המלחים בדג המקיא את יונה חזרה אל היבשה , הם שבים אל יפו ומשם עולים אל ירושלים כדי לקיים בה את נדריהם . המלחים אינם אדישים לגורלו של יונה , ורק לאחר שהם רואים כי אף הוא נותר בחיים , הם ממלאים את חובותיהם כלפי האלוהים . ( אגב : המילים " על הגרים גרי הצדק " רומזות כנראה לנוסח כלשהוא של אחת מברכות תפילת העמידה , ” ברכת הצדיקים " , וזאת על פי מנהגו של בעל פרקי דרבי אליעזר לשלב במהלך דבריו רמזים לברכות שונות . ) לפרטי הדברים ראו בפירוש לפסוקים אלו : פרק א , פסוקים ג , ד , ה , ו , טו , טז ; ב , פסוקים ג , ה ; ג , ג ) . א . סדר האירועים בספינה כפי שהא מובא במדרש אינו תואם את הסיפור יונה נפלט מפי הדג , מקש על הדלת הדרומית של הקתדרלה של קלן ( גרמניה ) . אף שהבניין עצמו קדום , הדלת נוצרה רק במחצית המאה העשרים , מעשה ידיו של é . Ewald Matar
|
|