|
עמוד:143
ב . פרקי דרבי אליעזר , פרק ט : בחמישי ברח יונה מפני אלוהיו , ולמה ברח ? מפני שפעם אחת שלחו להשיב את גבול ישראל ועמדו דבריו , שנאמר " הוא [ = ירבעם בן יואש , מלך ישראל ] השיב את גבול ישראל מלבוא חמת עד ים הערבה כדבר ה ' אלוהי ישראל אשר דיבר ביד עבדו יונה בן אמיתי הנביא אשר מגת החפר " ( מלכים - ב יד , כה ) . פעם שנייה שלחו לירושלים להחריבה ועשה הקב " ה כרוב רחמיו וניחם על הרעה ולא חרבה , והיו קוראין אותו נביא שקר . פעם שלישית שלחו על נינוה להחריבה . דן דין יונה בינו לבין עצמו ואמר : יודע אני שהגויים קרובי תשובה הן , עכשו הן עושין תשובה , והקב " ה שולח רוגזו על ישראל , ולא עוד אלא די שישראל קורין אותי נביא שקר אלא אף אומות העולם , הרי אני בורח מלפניו למקום שלא נראה כבודו שם . אם אעלה לשמים - נאמר " על השמים כבודו " ( תהילים קיג , ד ) , ועל הארץ – " מלא כל הארץ כבודו " ( ישעיה ו , ג ) , הרי אני בורח מלפניו [ למקום ] שלא נראה כבודו שם . ירד לו יונה אל יפו , ולא מצא מרכב אניה לירד בה , והאניה שירד בה יונה היתה רחוקה מיפו מהלך ב ' ימים , לנסות את יונה . מה עשה הקב " ה ? הביא עליה סער גדול ' והחזירה אל יפו , וראה יונה ושמח לבו , ואמר : עכשיו אני יודע שדרכי מיושרת לפני . אמר להם : אבוא עמכם באניה . אמרו לו : הרי אנו הולכים לאיי ים תרשישה . אמר להם : אבוא עמכם . ודרך כל אניות כשאדם יוצא מהן הוא נותן שכר , ויונה בשמחת לבו הקדים ונתן שכרה , שנאמר " ויקם יונה לברוח תרשישה מלפני ה ' וירד יפו וימצא אניה באה תרשיש ויתן שכרה וירד בה" ( א , ג ) . פרשו מהלך יום אחד ובא עליהם סער גדול בים מימינם ומשמאלם , ושאר כל האניות עוברות ושבות בשלום בשתיקת הים , והאניה שירד בה יונה היתה בצרה גדולה וחישבה להישבר , שנאמר " וה ' הטיל רוח גדולה אל הים ויהי סער גדול בים והאניה חישבה להישבר " ( א , ד ) . ר ' חנינא אומר : משבעים לשונות היו באניה וכל אחד ואחד היו אלהיו בידו ואומר ' : והיה האלוהים אשר יענה ויציל אותנו מן הצרה הזאת הוא האלהים , ועמדו וקראו בשם אלוהיו ולא הועילו מאומה . ויונה בצרת נפשו נרדם וישן לו . בא אליו רב החובל אמר לו : הרי אנו עומדין בין מוות לחיים ואתה נרדם וישן , מאי זה עם אתה ? אמר להם : עברי אנכי . אמרו לו : והלא שמענו שאלוהי העברים גדול , קום קרא אל אלוהיך אולי יעשה לנו ככל פלאותיו כמו שעשה לכם בים סוף . אמר להם : בשבילי באה לכם הצרה הזאת עליכם , שאוני והטילוני אל הים וישתוק הים מעליכם . ר ' שמעון אומר : לא קיבלו האנשים עליהם להשליך יונה לים והפילו גורלות עליהם ונפל הגורל על יונה . מה עשו ? נטלו כל הכלים אשר באניה והשליכו אותם לים להקל מעליהם ולא הועילו מאומה . ביקשו לחזור ליבשה ולא יכלו . מה עשו ? נטלו את יונה ועמדו על גבי הספינה ואמרו : אלוהי עולם ה ' אל תתן עלינו דם נקי , שאין אנו יודעין מה טיבו של איש זה . הוא אומר בפיו [ ש ] בשבילו באה הצרה הזאת עלינו . הטילו אותו עד ארכובותיו - ועמד הים מזעפו , לקחו אותו אצלן - והים היה הולך וסוער עליהם , הטילו אותו עד צווארו - ועמד הים מזעפו , לקחו אותו אצלן - והים הולך וסוער עליהם , עד שהטילוהו כולו לים , ומיד שתק הים מזעפו , שנאמר " וישאו את יונה ויטילוהו אל הים ויעמוד הים מזעפו " ( א , טו ) . וימן ה ' דג גדול לבלוע את יונה , ר ' טרפון אומר : ממונה היה מששת ימי בראשית לבלוע את יונה , שנאמר " וימן ה ' דג
|
|