|
עמוד:141
לישראל הנה נהפך לאוהבם הכי גדול " . מתברר כי גם סביב קברו של יונה נרקמו מעשי נפלאות ושבחי צדיקים . ועוד בגליל הצביעו על קברו של יונה בציפורי ( כך רבי בנימין מטודלה , שביקר שם בשנת 1173 לערך ) . אחרים מיקמו את קברו של יונה בחלחול שמצפון לחברון . על מסורת זו שמענו מפי חכם קראי , שמואל בן דוד , הכותב ( בשנת 1641 ) כי " ראינו את קבורת יונה הנביא מרחוק , והוא על הר גבוה , ועליו בית לישמעאלים , ובעוונותינו הרבים אינם עוזבים [ = מרשים ] ליהודים להתפלל עליו " ( יערי , שם , עמ ' . ( 247 מקורות אחרים קובעים את מקום קבורת יונה סמוך לים , אולי מתוך ההנחה שהמקום שאליו הוקא מפי הדג הוא גם מקום קבורתו . כך , כנראה , עולה כבר ממפת מידבא הקדומה הקובעת את מקום קבורתו סמוך לתל יוניס שמדרומית ליפו , ואילו מסורת בת זמננו מוצאת את קבר יונה מצפון לאשדוד , בגבעה הקרויה בשם " גבעת יונה " . מצויים שם שרידים של מקום מקודש לאסלאם , נבי א - יונס , ואנשי המקום מספרים כי במקום זה פלט הדג את יונה או כי שם נקבר בסופו של דבר הנביא . ואפשר שמפת מידבא והמסורת האשדודית המקומית מכוונות לאותו מקום , לאורך רצועת החוף הקצרה שבין שתי הערים . מתברר כי אתרים רבים מתחרים על הכבוד להיות מקום מנוחתו האחרונה של הנביא , כל אתר וסיפורו שלו . יונה בגן עדן מדרש תהילים ( כו , ז ) - המזהה את יונה בבנה של האישה הצרפית שהחיה אליהו ( ראו עמ ' - ( 20 ממשיך ואומר עליו כי הוא " נכנס בחייו בכבודו לגן עדן " , היינו לא טעם טעם מיתה כלל . מסתבר כי יונה , כדמות ספרותית , לא ירד מעולם מן הבמה ועודנו חי , לובש צורה ופושט צורה , וכל סופר וסופר , כל אמן ואמן וכל דור ודור יש לו יונה משלו . צילום קבר יונה הנביא בנינוה ( מוסול ) , מתוך " אלבום בן ציון ישראלי באוספי ביתמונה " . תמונה זו צולמה במסגרת מסעותיו של בן ציון ( 1954 - 1887 ) להבאת חוטרי תמרים לארץ ( . ( 1933
|
|