ג, א-ד הטלת השליחות בשנית וביצועה

עמוד:97

[ ישעיה יג , יט ] , ועוד ) , ועיינו עוד בפירוש לפרק א , ב ולעיל , עמ ' . 11 - 10 על " נהפכת " מעיר רש " י ( בעקבות בבלי , סנהדרין פט ע " ב ) : " נהפכת - נחרבת , ולא אמר ' נחרבת ' כי ' נהפכת' משמש שתי לשונות , רע וטוב . אם לא יעשו תשובה - נחרבת , ואם יעשו תשובה - אז נהפכת על אנשי נינוה , שיהפכו מרעה לטובה ויעשו תשובה " . בנתיב פרשני זה צועד גם אברבנאל , המביא כראיה לאפשרות השינוי החיובי פסוקים כגון " ונהפכת לאיש אחר " ( שמואל - א י , ו ) ו " נהפך לבי בקרבי " ( איכה א , כ ) . אבן עזרא אינו מסכים שבפסוקנו מצויה לשון נבואה היוצאת לדרכים שונות אף מהופכות , וקובע בפסקנות : " יש אומרים כי ' נהפכת ' שנהפכה ממעשיה הרעים , וזה דרש איננו נכון " . אמת , יונה בדבריו מכוון לחורבן נינוה , אך ניבא יונה ולא ידע מה נתנבא , כי יבוא המשך הסיפור ויעיד איזו משמעות של הפועל הפ " ך היא שנתגשמה . כמה גדולה היתה נינוה ? מדרש מאוחר , מדרש יונה ( אוצר מדרשים , עמ ' , ( 221 יודע לספר כי " היה יונה עומד בשוק אחד ומכריז והיה קולו הולך עד ארבעים פרסה " . מתברר כי לפי מקור זה היתה נינוה עיר בעלת ממדים עצומים , וכך הוא מתאר אותה : " יונה הלך לנינוה בלב שלם שנאמר ' ויחל יונה לבוא בעיר ונינוה היתה עיר גדולה ' , מלמד שהיתה נינוה ארבעים פרסה על ארבעים פרסה והיו בה שנים עשר שווקים וכל שוק ושוק היו בה שנים עשר שקקים [ = שווקים קטנים ] , וכל שקק ושקק היו בה שנים עשר רבוא ילדים וילדות שאין יודעים לא טוב ולא רע , וכל רחוב ורחוב היו בו שנים עשר מבואות וכל מבוי ומבוי היו בו שנים עשר חצרות , וכל חצר וחצר היו בה שנים עשר בתים , וכל בית ובית היו בו שנים עשר גיבורים וכל גיבור וגיבור היו לו שנים עשר בנים " . תיאור דמיוני זה של נינוה שאל מחבר המדרש המאוחר ממדרש קדום יותר , מדרש איכה רבה ( א , ב ) , המתאר במילים דומות את ירושלים , המתוארת במגילת איכה כעיר " רבתי עם " . עונש וארבעים בפסוקנו ניתנת לאנשי נינוה אורכה בת ארבעים יום לתיקון דרכיהם , אך בפסוקים אחרים במקרא העונש עצמו הוא בן ארבעים יום . כך בסיפור המבול , " כי לימים עוד שבעה אנכי ממטיר על הארץ ארבעים יום וארבעים לילה ומחיתי את כל היקום אשר עשיתי מעל פני האדמה" ( בראשית ז , ד ) . ויש שהעונש הוא בן ארבעים שנה , כנגד חטא שנמשך ארבעים יום . כך נענשו המרגלים שתרו במשך תקופה זמן זו את ארץ כנען והוציאו את דיבתה רעה : " ובניכם יהיו רועים במדבר ארבעים שנה ונשאו את זנותיכם עד תום פגריכם במדבר . במספר הימים אשר תרתם את הארץ ארבעים יום יום לשנה יום לשנה תשאו את עוונותיכם ארבעים שנה " ( במדבר יד , לג - לד ) . יונה הנביא קורא לתושבי נינוה לחזור בתשובה - ציור של הצייר , הפסל והמאייר הצרפתי שנודע בציורי התנ " ך שלו , é Gustave Dor ( . ( 1883 - 1832 התמונה מראה את אנשי נינוה מושפעים עמוקות מדברי התוכחה של הנביא ושבים בתשובה .

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר