|
עמוד:53
סנהדרין קט ע " א ) . את " ויחתרו " שבפסוקנו פירש רש " י : " יגעו ועסקו כחותר במחתרת " , ואילו התרגום הארמי הסתפק באמירת " ושייטין " , כלומר : שטו , השיטו ( את הספינה ) . רק בפסוקנו מציינת חתירה את ה " חפירה " בים באמצעות משוטים ( וזאת משום העדר פועל אחר לציון פעולה זו ) . " משוטים " נזכרים אמנם בספר יחזקאל , בקינה על צור המשולה לאניה ( כז , ו ) , אך הפעולה הנעשית באמצעותם אינה נזכרת שם . משמעות זו של " חתירה " נקלטה בלשון העברית רק בעת החדשה , ובלשוננו היא משמשת לא רק לתיאור סוג של ספורט תחרותי קבוצתי בסירות המיועדות לכך , אלא גם ככינוי לאחד מסגנונות השחייה . קיבוץ החותרים השוכן לא רחוק מחיפה , לחוף הים ממש , בחר בשם זה משום שהתכוון להשתית את כלכלתו על ענף הדייג . גם המילים " מחתרת " , ככינוי לתנועת מרי , או " חתרן " , מי שחותר תחת גבוה ממנו במעלה ומבקש להפילו , נפוצות הרבה בשפתנו . עם זאת לא תמיד מוקנית לשורש זה משמעות שלילית והחותר ללא לאות ובדבקות כדי להגיע למטרה כלשהיא או לקדם רעיון כלשהוא ראוי לשבח . הלך לפני והולך אחרי בלשון מקרא פועל העזר הל " ך המופיע לפני הפועל העיקרי מבטא הסלמה , החרפה , התגברות , כפי שראינו גם בפסוק יא ( וראו בפירוש שם ) . והרי כמה דוגמאות נוספות מן המקרא : " ויהי קול השופר הולך וחזק מאוד " ( שמות יט , יט ) , " והעם הולך ורב את אבשלום" ( שמואל - ב טו , יב ) , " ואורח צדיקים כאור נוגה הולך ואור עד נכון היום " ( משלי ד , יח ) . בלשון חכמים , לעומת זאת , נמצא את הפועל הזה בא לעיתים גם אחרי הפועל העיקרי , וכאן המשמעות היא אחרת , וראו : "[ משל ] לאחד שהיה מהלך בדרך ופגע בו זאב וניצל ממנו , והיה מספר והולך מעשה הזאב . פגע בו ארי וניצל מידו - שכח מעשה הזאב והיה מספר במעשה הארי . אחר כך פגע בו נחש וניצל מידו - שכח מעשה שניהם והיה מספר והולך מעשה הנחש . אף כך ישראל : צרות האחרונות משכחות את הראשונות " ( תוספתא ברכות א , יא ) . " מספר והולך " משמעותו מספר וממשיך לספר עוד ועוד . וכך גם המסופר על ר ' עקיבא שהחל את לימודיו בבית הספר בלימוד הקריאה : " כתב לו אלף בית ולמדה . אלף תיו ולמדה . תורת כהנים ולמדה . היה לומד והולך עד שלמד כל התורה כולה " ( אבות דרבי נתן נו " א , ו ) . במסורת אודות היתוש שנכנס אל חוטמו של טיטוס , מחריב המקדש , מסופר כי היה " אוכל והולך עד שהגיע למוחו " ( ויקרא רבה כב , ג ) . רצועת ברונזה שהיא חלק מדלת גדולת ממדים המובילה למקדשו של אל החלום Mamu המצוי באזור נינוה שבעיראק . הרצועה מתארת בחלקה העליון את מלך ומלכת צור העומדים על חוף הים ומביטים על צי האניות המוביל מתנות לשלמנאסר השלישי מלך אשור ( . ( 824 - 858
|
|