|
עמוד:19
[ ט ] ספר יונה בהוויה הישראלית סיפור יונה , ובעיקר מעלליו בים ובבטן הדג , ממשיך להצית את הדמיון ויש לו ביטויים רבים ומגוונים בהוויה הישראלית , דתית ולא - דתית כאחת . ספר יונה קרוב היה ללבם של חלוצי הספנות העברית , אזרחית כצבאית , והם שאבו ממנו שמות לכלי שייט ( כגון אניית חיל הים " תרשיש " ) , למבצעים צבאיים ( כגון " מבצע יונה " ) ולמונחים בתחום הספנות ( " רב חובל " , ירכתיים " ) . זירת המפגש בין יונה לבין הים , העיר תל אביב - יפו , אימצה לה בשמחה את יונה כגיבור ( רחוב , מסעדות דגים , פסלים ברחבי העיר ) . מפעלים לשימורי דגים התחברו אף הם אל שמו של יונה , ופזמונאים נהנו לתאר בדרך קלילה והומוריסטית את מעלליו . דואר ישראל והחברה למדליות ולמטבעות הנפיקו לא אחת בולים ומדליות הנושאים עליהם תמונות שונות מסיפור יונה - בדרך כלל בקשר לימים הנוראים , בשל קריאת ספר יונה בבתי הכנסת ביום הכיפורים - וכמובן אי אפשר שלא נמצא גם כמה וכמה אתרים בארץ ישראל המתחרים על הכבוד להיות מקום קבורתו של נביא זה . פירוט נוסף ימצאו הקוראים בהרחבות שונות ובאיורים הפזורים לאורכו של ספר זה . תקפו מפה ומפה / טורף נפשו באפו / ויטילוהו אל הים ויעמד הים מזעפו . [ = הקיפו את המבקש להתאבד משני צדדיו ] אל יודע סתרים / אמנם יראו גברים / וידרו נדרים . [ = המלחים אכן יראו את אלוהי ישראל שאין דבר נסתר ממנו ] אז במצולות מנה / נאור אין לו תמונה / דג גדול לבלע את יונה . [ = האל רב החכמה שאין לו דמות פקד על דג גדול ] וינח במצולות / במעי דג ואפלות / שלשה ימים ושלשה לילות . וניתן היה להביא דוגמאות נוספות לעיסוק בספר יונה אגב יצירות פייטניות שונות שנאמרו בהזדמנויות שונות בבתי הכנסת . בשולי הדברים ראוי להזכיר את פירושו של הגאון מוילנה ( בן המאה הי " ח ) לספר יונה , פירוש שיסודו בדברי הזוהר ( ויקהל קצט ע " א ) : " יונה דנחת לספינה דא איהי נשמתא דבר נש , דנחתא להאי עלמא למהווי בגופא דבר נש" [ = יונה שירד לספינה היא נשמתו של בן האדם , שירדה לעולם הזה להיות בגופו של בן אדם ] . פרשנות הזוהר , וביתר שאת פרשנותו של הגאון מוילנה , רואה את סיפור יונה עד בליעתו בדג ושליחותו השנייה לנינוה כאלגוריה מיסטית : יונה הוא הנשמה , והספינה שירד אליה - הגוף , הסערה היא מצוקות החיים ונפילת יונה למעי הדגה - מותו . לאחר מכן , לאור תורת גלגול הנשמות , נאמר כי הנשמה יכולה לזכות באפשרות לתקן את דרכיה , כיונה שנשלח בשנית אל נינוה , וכן הלאה . פרשנות זו מקבלת תוקף ומשמעות בקשר ליום הכיפורים שעניינו בחטא ובמוות , בחזרה בתשובה ובתיקון ההתנהגות וכיוצא באלה מוטיבים . הדתות הגדולות האחרות , הנצרות והאסלאם , המתחברות בדרכים שונות אל כתבי הקודש היהודיים , מצאו בספר יונה בקעה להתגדר בה ובעלילתו אמצעי לביטוי אמונותיהם ודעותיהם , אך סוגיה מורכבת זו היא מעבר לאופקו של ספר זה המתרכז , כאמור , בספרות היהודית לדורותיה . " כינרת שלי " , עבודתו של האמן יואל גילינסקי ( , ( 2014 משלבת קופסת שימורי דגים ( " כנרת " ) מתוצרת חברת " יונה " עם ספינת דייג . אחת מסדרת עבודות ( אקריליק על עץ ) העושה שימוש באריזות מסחריות ומעניקה להן פירוש אישי ונוסטלגי .
|
|