|
עמוד:91
" שנית " ועוד " שנית" המילה " שנית " משכה את תשומת לבם של חז " ל - כדרכם לדקדק במשמעותה של כל מילה ומילה - ומצאנו בספרותם בקשר אליה שתי מסורות המותירות אותנו עם שאלות שקשה לנו להשיב עליהן . התלמוד הבבלי ( יבמות צח ע " א ) עומד על הופעת המילה " שנית " בפסוקנו ואומר : " ' ויהי דבר ה ' אל יונה שנית לאמור ' - שנית דיברה עמו שכינה , שלישית לא דיברה עמו " , ולפי קריאה זו זכה יונה רק לשתי התגלויות ולא יותר , קביעה המצמצמת את פעילותו הנבואית עד מאוד . כנגד קביעה זו שואל מי ששואל בתלמוד : " והא כתיב ( במלכים - ב יד , כה , תוך דיון במלך ירבעם השני ) ' הוא השיב את גבול ישראל מלבוא חמת עד ים הערבה כדבר ה ' אלוהי ישראל אשר דיבר ביד עבדו יונה בן אמיתי הנביא אשר מגת החפר ' ! " ולפי זה זכה יונה הנביא גם לנבואה נוספת , בימי ירבעם . על כך משיב רבינא ואומר כי שתי הנבואות שבהן מדובר הן אלו שהיו קשורות ל " עסקי נינוה " , בעוד שעל עניינים אחרים זכה יונה לנבואה בפעמים אחרות . ויש לשאול : האם ייתכן שביסוד חילופי הדברים עומדת אי הסכמה בשאלה אם הנביא הנזכר בימי ירבעם השני הוא הוא גם גיבור ספרנו ? על דברי הנביא ישעיהו ( יא , יא ) , המבטיח כי לעתיד לבוא " יוסיף אדני שנית ידו לקנות את שאר עמו אשר ישאר מאשור וממצרים ומפתרוס ומכוש ומעילם ומשנער ומחמת ומאיי הים " , נאמר במדרשים מאוחרים ( כגון בראשית רבתי , עמ ' 137 ) כי הקב " ה הבטיח למשה ש " אוסיף ידי שנית ואקבץ את אשר הלכו עם יונה בן אמיתי אל ארץ הפתרוסים ואשר יהיו בארץ שנער ובחמת ובעילם ובכוש " . לפי מסורת זו יצא יונה בשלב כל שהוא אל פתרוס ( היא אזור במצרים , כאמור למשל בדברי ירמיה מד , טו : " וכל העם היושבים בארץ מצרים בפתרוס " ) ועמו אנשים רבים . טיבה של מסורת תמוהה זו לא נתברר , אך האם ייתכן שיסודה בקישור בין " שנית " שבפסוקנו לבין הופעת אותה מילה בדברי הנביא ישעיהו ? אגרטל גדול , מסדנתה של משפחת האמנים Patanazzi ( איטליה , במפנה המאות השש עשרה והשבע עשרה ) , חרס מצופה בבדיל צבעוני . כרקע לדמותו של יונה הנפלט מפי הדג נראית עיר , ספק יפו ספק נינוה . קריקטורה מעשה ידי , Steve Langille קריקטוריסט אמריקאי בן דורנו ( . ( 2003 בקריקטורה אומר יונה , לאחר יציאתו מבטן הדג , כשהמים עדיין נוטפים ממנו : " כן , אלהים ... כעת אני יכול לשמוע אותך " .
|
|