ד, ד-יא ה׳ מלמד את יונה לקח

עמוד:129

גם במובן של מקור , וראו : " ובא עליך רעה לא תדעי שחרה [ = מוצאה ] " ( ישעיה מז , יא ) , ומכאן הביטוי " אין לו שחר " ( שם ח , כ ) שמשמעו : אין לו בסיס ויסוד . תולעים לא רק בסיפורנו מזיקה התולעת לצמחייה ולסביבה . בקללה שבסוף ספר דברים נאמר כי " כרמים תיטע ועבדת ויין לא תשתה ולא תאגור כי תאכלנו התולעת" ( כח , לט ) . גם במעשה ירידת המן לבני ישראל במדבר מחבלת התולעת במן לעת בוקר ( שמות טז , כ ) . לפי ישעיהו ( סו , כד ) מר יהיה גורלם של המורדים בה ' , " ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים בי כי תולעתם לא תמות " , והתולעים ימשיכו לכרסם את גופותיהם . " מקום עפר רימה ותולעה " הוא הכינוי שמעניקה המשנה ( אבות ג , א ) לקברו של אדם ( והשוו ישעיה יד , יא ) . אך בתולעת יש גם תועלת . " תולעת השני " ( למשל שמות כח , ה ) שימשה לצביעת אריגים , בין השאר לכיסוי המשכן ולבגדי הכהן הגדול , ומכאן גם שם הצבע האדום , " תולע " ( " אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו אם יאדימו כתולע כצמר יהיו " [ ישעיה א , יח ]) . וכן היא שימשה לטיהור מצורע ( ויקרא יד , ד ) ולשריפת הפרה האדומה ( במדבר יט , ו ) . בספרות האגדה נפוצה המסורת על " תולעת השמיר " , יצור פלאי שהיה בכוחו לבקע אבנים , ושהמלך שלמה השתמש בו לסיתות אבני בית המקדש שאסור היה להעלות עליהם כלי ברזל ( בבלי , גיטין סח ע " א ) . בשל מימדיה הזעירים נתפסת התולעת כיצור עלוב ובזוי , ועל כן היא משמשת גם כדימוי עצמי נחות : " ואנכי תולעת ולא איש חרפת אדם ובזוי עם " ( תהילים כב , ז ) , " אף כי אנוש רימה ובן אדם תולעה " ( איוב כה , ו ) , ואלוהים המבקש לעודד את עם ישראל ולהבטיח לו את עזרתו , אומר לו : " אל תראי תולעת יעקב מתי [ = אנשי ] ישראל אני עזרתיך נאום ה ' וגואלך קדוש ישראל" ( ישעיה מא , יד ) . מתברר כי למרות הדימוי העלוב של התולעת היו אף בני אדם שנקראו בשם זה : תולע בנו בכורו של יששכר ( בראשית מו , יג ) והשופט - גם הוא משבט יששכר - תולע בן פואה ( שופטים י , א ) . הדימוי הירוד של התולעת הגיע גם אל שירת ימי הביניים ( כדברי המשורר שלמה אבן גבירול : " לפניך אני נחשב בעיניי כתולעת קטנה באדמה " [ מן הפיוט " שפל רוח " ]) וכן אל העברית החדשה : " תולעת אדם " הוא כינוי לאדם נחות ובזוי המתרפס בפני אחרים , ולעומת זאת " תולעת ספרים " הוא כינוי של כבוד לאדם המרבה בקריאה , כשם ספרו של חיים באר , " מזיכרונותיה של תולעת ספרים " , שהוא מסע בעקבות סופרים וחיבוריהם , וכשמן של חנויות ספרים ברחבי המדינה . בדור המחשב נולד גם הביטוי " תולעת מחשבים " ככינוי לוירוסים המכלים תוכנות מחשב וקבצי מידע בלא רחם . בעלי חיים בשירות האלוהים בורא העולם עושה בבעלי החיים שימוש כדי להעניש את בני האדם או ללמדם לקח , והרי כמה דוגמאות לענישה באמצעות בעלי חיים : ארבע מעשר המכות שילח אלוהים במצרים באמצעות בעלי חיים ( צפרדע , כינים , ערוב וארבה ); נחשים שרפים משלח אלוהים בבני ישראל המתלוננים על מזונם ( במדבר כא , ד - ט ); אריה הורג את איש האלוהים שבא מיהודה לנבא בבית אל וסוטה ממצוותו של אלוהים שלא לאכול שם דבר ( מלכים - א יג , כד ); אריות הורגים גם את המתיישבים שהביא מלך אשור לשומרון תחת בני ישראל שהוגלו משם , וזאת משום שלא ידעו כיצד לעבוד את אלוהי הארץ כראוי ( מלכים - ב יז , כה ); הנביא אלישע מקלל בשם ה ' את הילדים הפוגעים בכבודו , ועל כן יוצאות דובים מן היער והורגות בילדים ( מלכים - ב ב , כד ) . מאידך גיסא עושה ה ' שימוש בבעלי חיים גם כדי ללמד לקח : הוא פותח את פי אתונו של בלעם וזו לועגת לו , לנביא שלא ראה את מלאך ה ' הניצב מולו ( במדבר כב , כח - ל ); עורבים נשלחו אל אליהו כדי להאכילו בשעה שישב בנחל כרית בעת הבצורת ( מלכים - א יז , ו ) . הנביא הכריז על בצורת ואילו אלוהים מאכילו בדרך ניסית כדי ללמד אותו מידת הרחמים מה היא . יונה תחת הקיקיון בעת זריחת החמה , ציור ( שמן על בד , 1561 ) שנעשה בידי – Marten van Heemskerck צייר הולנדי בן המאה השש עשרה ( . ( 1574 - 1498

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר