על המזמור הנאמר בפי יונה ממעי הדגה

עמוד:87

בשנות הבגרות לעמוד סביב הבאר ולשאוב והבטיחם , שלאחר שישאבו את רובם , יהיו המים הנשארים ראויים לשתייה . והללו עמלו ועמלו ולאחר שהולקו המים בלי הרף ונוקו , נעשו סוף סוף ראויים לשתייה " ( שם , ספר שלישי , א , ב ) . כך ניתן לסיפור על נס אופי שכלתני . דגים ממולאים באנשים מסורות על בני אדם שנבלעו בידי דג ויצאו ממנו בשלום נפוצות בתרבויות השוכנות לחופי הימים , מיוון העתיקה והודו ועד לאנגליה , בסיפורת , בשירה ואף בידיעות עיתונאיות . המיתוס היווני על הרקלס הענק מספר בין השאר על מלחמה שערך במפלצת ים , כדי להציל את בתו של מלך טרויה , , Hesione שהוגשה למפלצת כקרבן , ולאחר שנבלע בקרבה של המפלצת וכך הרגה , יצא ממנה כשהוא קירח לחלוטין . בחיבור הינדי מן המאה הי " א , הכתוב בלשון סנסקריט , מעשי ידי כהן ברהמיני בשם , Somadeva מסופר על אדם שיצא לחפש את עיר הזהב , ובדרכו נקלע לסערה , ומשטבעה ספינתו נבלע על ידי דג שהובילו באופן מופלא אל מלך שידע את הדרך לעיר הנכספת . ובדומה , ומאוחר הרבה יותר , מספר העיתון New York World מחודש אפריל 1896 על מלח בריטי , James Bartley שמו , שנבלע בידי לוויתן ושהה במעיו שלושים ושש שעות עד שיצא ממנו בריא ושלם , אך כשכל שערות גופו וראשו נעלמו כליל . האיש הוצג - כך מדווח בעיתונות התקופה - במוזיאון בלונדון והצופים בו נתבקשו לשלם שילינג כדי לראותו . ומעניין להעיר כי גם במדרש יונה ( אוצר מדרשים , עמ' 221 ) נאמר כי " מרוב חמה שהיה ליונה במעי הדגה נשרפו בגדיו וכל שערות גופו וראשו וזקנו " . " מבצע יונה" בשם זה כונה מבצע צבאי שבמהלכו הובא ארצה נשק צרפתי בחשאי כהכנה לקראת " מבצע קדש " ( . ( 1956 השם ניתן למבצע זה כיוון שהנשק - מטוסים , טנקים ורכבים משורינים - נפרק בחשכת הלילה בנמל חיפה מבטן אניות . דף הפתיחה לספר יונה בתנ " ך אדמונט ( 1150 - 1140 איטליה ) . האיור מייצג את האות I הראשונה בשם IONAS ובו נראה הנביא הנפלט ממעי הדג , והוא קרח וידיו מושטות בתנועת ברכה .

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר