|
עמוד:84
פרק ב פסוק יא ויּאמר ה ' לדּג ויּקא את יונה אל היּבשה : פ פסוק זה מחזיר אותנו אל גוף העלילה והוא המשכו הטבעי של פסוק ב , " ויתפלל יונה אל ה ' אלוהיו ממעי הדגה " . יונה פנה אל אלוהיו בתפילה רק משום שהיה שרוי במצוקה קשה , במצב שאין ממנו מוצא . לפיכך אין ה ' מוכן עדיין לענות לו , לשוחח עמו . ה ' בוחר אפוא לפנות בדברים אל הדג ולא אל יונה . המילים " ויאמר ה' לדג " אינן מלו ּ ות בציטוט דברים , ויש הרואים כאן לשון קצרה ( כמו : " ויאמר ה ' למלאך וישב חרבו אל נדנה" [ דברי הימים - א כא , כז ]) אך ניתן גם לפרש את השורש אמ " ר במשמעות של צו " ה ( כגון : " האומר לחרס ולא יזרח " [ איוב ט , ז ] - כלומר מי שמצווה על השמש לא להאיר ) . ה ' אינו מדבר אל שלוחיו האחרים בסיפור , אף לא אל בעל החיים האחר שהוא משגר כדי להקשות על יונה , התולעת ( ד , ז ) , ואף אל הדג לא דיבר כאשר שלח אותו לבלוע את יונה . דבריו יוצאי הדופן של ה ' אל הדג הם אפוא ביטוי ברור ומתריס להתעלמותו מתפילת יונה . בניגוד ליונה שברח משליחותו , הדג ממהר לעשות את מצוותו של האלוהים ( כשם שמיהר גם לבלוע את יונה ) . לשון הקאה שבפסוק מעידה על יחס של בוז ליונה . הקורא יתאר לעצמו את יונה נפלט מבטן הדג בבגדים צואים כשריחו רע . פסוקנו סוגר את מחציתו הראשונה של הסיפור ומחזיר את יונה אל היבשה ( מבלי להגדיר את המקום המדויק שאליו הוקא ) . ה ' אשר " עשה את הים ואת היבשה " ( א , ט ) , כדברי יונה למלחים , משיב את הבורח הימה אל היבשה , ממנה ישלחנו שנית אל נינוה . המלחים ניסו להשיב " אל היבשה " ( א , יג ) וללא הצלחה . כיוון שה' הוא שהטיל סער בים , רק הוא יכול אפוא להשיב את יונה " אל היבשה " . אך אין דומה מצבו של יונה בטרם הטלת השליחות הראשונה למצבו העלוב כעת , בטרם הוטלה עליו השליחות בשנייה . על האות פ הניצבת בסוף הפסוק ראו בפירוש לפסוק הקודם . אלוהים מדבר אל בעלי חיים רבים הם הפסוקים במקרא שבהם מדבר האלוהים עם בני אדם - בני ישראל ונוכרים , בודדים וקהלים גם יחד , אך רק פעמיים הוא מדבר , במישרין , עם בעל חיים : הדג ( בפסוקנו ) והנחש ( בסיפור גן עדן : " ויאמר ה ' אלוהים אל הנחש כי עשית זאת ארור אתה מכל הבהמה ומכל חית השדה " [ בראשית ג , יד ]) . התלמוד הבבלי ( בכורות ח ע " א ) עמד על נקודה זו , המציגה את הדג והנחש כחיות שזכו לכבוד שלא זכו לו בעלי חיים אחרים , וקובע כי רק שני אלה - בצד בני האדם , כמובן - מקיימים יחסי מין כשהם פונים אלה אל אלה . התבוננות " פנים אל פנים" גם בשעת המעשה המיני מציגה את שני המשתתפים בה כבעלי מעמד שווה ומכובד , דבר המתאים לכל מי ש " דיברה עמו שכינה " ( כלשון התלמוד ) . אמנם תיאור הדברים אינו תואם את מנגנון הרבייה של הדגים או
|
|