על המזמור הנאמר בפי יונה ממעי הדגה

עמוד:82

פרק ב פסוק י ואני בקול תּודה אזבחה לּךְ אשר נדרתּי אשלּמה ישועתה לה ' : ס " ואני " שבראש הפסוק הוא לשון ניגוד ל " משמרים הבלי שווא " שנזכרו בפסוק הקודם : הם דבקים באמונת ההבל שלהם , אך המשורר אסיר תודה לה ' על הצלתו , ולפיכך יודה לו בקול , בפרהסיה ( והשוו : " בקול רינה ותודה " [ תהילים מב , ה ] , " תודה וקול זמרה " [ ישעיה נא , ג ] או " תודה וקול משחקים " [ ירמיה ל , יט ]) . כבר בראש המזמור הודיע המשורר כי ה ' שמע את קולו ( " שמעת קולי " [ פסוק ג ]) , ולפיכך מבטא סיום המזמור את תשלומו באותו מטבע , קול לעומת קול : " בקול תודה " . המשורר משלב בדבריו את אמירת מזמור התודה עם קיום הנדר להביא קרבן תודה על הישועה שזכה לה : " אשר נדרתי אשלמה " , והשוו : " זבח לאלוהים תודה ושלם לעליון נדריך " ( תהילים נ , יד ]) . מן התקבולת בפסוק במשלי ( ז , יד ) " זבחי שלמים עליי / היום שילמתי נדריי " עולה עדות על הקשר בין נדר לבין זבחי שלמים , כבפסוקנו המדבר על נדרים וזבח ( וראו עוד לעיל א , טז ) . חתימת המזמור , " ישועתה לה " - כלומר : הישועה היא מאת ה ' - דומה לחתימת מזמור ג בתהילים : " לה' הישועה על עמך ברכתך סלה " ( פסוק ט ) . הצורה " ישועתה " היא שירית , כמו " אימתה " ( שמות טו , טז ) , " עולתה " ( יחזקאל כח , טו ) , " צרתה " ( תהילים קכ , א ) וכן רבים . כך מסתיים המזמור באווירה מרוממת , מלאת שמחה , בהצהרת " אני מאמין " בישועתו של ה ' . קול תודה ותודה תיבת " תודה " ומילים מן השורש יד " ה מופיעות במקרא פעמים רבות , אך תמיד בהקשר של יחסי אדם ואלוהים , ואף לא פעם בתיאור היחסים שבין אדם לחברו . כך , למשל , הקריאה לבני האדם : " הודו לה ' כי טוב " ( תהילים קיח , א ) , או מדרש שמו של בנו הרביעי של יעקב , יהודה , וזאת בדבריה של לאה , " הפעם אודה את ה '" ( בראשית כט , לה ) . כאשר בא המקרא לתאר אדם המבקש לתת ביטוי להכרת הטובה שהוא חש כלפי אדם אחר , עושה הוא זאת בדרכים שונות אך לא באמצעות המילה תודה . " תודה " הוא גם אחד מן הקרבנות שנהגו בני אדם להביא כדי לבטא את תחושתם שהאלוהים עשה עמהם רק טוב , כגון " זבח תודה " ( ויקרא כב , כט ) , וכתיאורו המפורט של הנביא ירמיהו : " מביאים עולה וזבח ומנחה ולבונה ומביאי תודה בית ה '" ( יז , כו ) . גם בפסוקים אחרים , כבפסוקנו , נזכר קרבן התודה יחד עם קיום נדרים , כגון : " לך אזבח זבח תודה ובשם ה ' אקרא . נדריי לה ' אשלם " ( תהילים קטז , יז - יח ) . גם בספרות חז " ל יש לתיבת " תודה " ולשורש יד "ה שימושים דומים , כגון המשפט הנאמר בקטע שראשיתו במילים " הנרות הללו " , המשמש חלק מטכס הדלקת נרות חנוכה : " הנרות הללו אנו מדליקים ... כדי להודות ולהלל לשמך הגדול " . והתלמוד הבבלי ( ברכות נד ע " ב )

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר