הקדמה

עמוד:9

הקדמה ישראל היא מדינה של ניגודים : קטנה בשטח וגדולה בזמן ; מסתייגת מן העולם ומבקשת את קירבתו ; מלוכדת כלפי חוץ ומפולגת בתוכה ; רבים שואפים להגיע אליה ולא מעטים מעוניינים לברוח ממנה ; אין ספק שהיא מובטחת - אך לא ברור למי . ובשולי כל אלה . בין כל שתי קבוצות של ישראלים יש קירבה ומריבה , המאזנות ומזינות זו את זו . קירבה נפשית ותרבותית יכולה להיות בסיס לפיוס ולשיתוף פעולה , אך קירבה רכה מדי מקצינה סכסוכים . ספר זה עוסק ביחסים המפותלים שבין קירבה ומריבה . בבסיסו מונחת ההנחה שכל אחת מהן גורמת נזקים . אך גם מביאה תועלת , חברה שכולה לכידות , התחשבות הדדית וקירבת לבבות עלולה לשקוע בשגרה ולקפוא על שמריה , ואילו מריבה עשויה להיגמר בקריסה . בנוסח חיובי . קירבה מניבה יציבות והרגשת בית , ומריבות מדרבנוה תחרות וחידוש , ננסה לנתח את החברה הישראלית בעיקר באמצעות השסעים והקונפליקטים שלה . כמעט לכל אחד מהקונפליקטים הפניםיישראליים הוקדשו עבודות מחקר חשובות . ספר זה מתייחס כמעט לכל מערכת השסעים החורצים את ישראל . פריסה רחבה זו מאפשרת השוואה בין השסעים , דירוגם וחקר פעולות הגומלץ ביניהם . לספר שלוש מטרות : למפות את מערכת השסעים , להסביר כיצד נוצרו ולנבא אם יימשכו וכיצד . המקורות שעליהם נסתמך הם מחקרי העבר ( שהוקדשו . כאמור . כל אחד לשסע אחר ) , וחומר אמפירי שאספנו בשנים 2001 - 1999 במסגרת מרכז רבי ! לחקר ישראל ובמימונו . הספר עוסק בשאלות רגישות ושנויות במחלוקת , ולכן מתבקש לשאול באיזו מידה הספר ומחבריו " אובייקטיביים " . כיוון שכל מסקנה שנסיק בהמשך עשויה 1 בהקשר זה יש לציין את ספרו של סמי סמוחה ( Israel : Pluralism ( Smooha , 1978 , and conflict המתייחס לשלושה שסעים מרכזיים : העדתי , הדתי והלאומי . 2 הסכסוך הישראלי פלסטעי נמצא תמיד ברקע . אך לא הוקדש לו דיון שיטתי כיוון שאינו קונפליקט פ 1 ים ישראלי . כמו כן לא שולב הקונפליקט הבק מגדרי בדיון .

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר