נקרא לנערה ונשאלה את פיה

עמוד:12

בשירה המקראית – כמוטיבים לגנדריים המאזכרים אגדות מוכרות . יש חוקרים , אשר רואים בסיפור המקראי את סופו של תהליך היצירה וההעברה העממית שבעל פה , כלומר , הסיפור המקראי הוא תולדה של ספרות עממית רבת שנים ויש הרואים בו יצירה ספרותית היסטורית כתובה . אלא שברור למדי , כי הטקסט הספרותי ששרד בידינו מבוסס , בדרכים שונות ומגוונות על מסורות עם , שהועברו במשך מאות שנים בעל פה ובכתב , והתגבשו על פי אותם חוקים שגיבשו מסורות עממיות אחרות . מחזורי הסיפורים על אבות האומה מכילים סיפורים עצמאיים : כל סיפור עוצב מראשיתו , יש לו סיבוך שאופייני לו ולו בלבד , שיא והתרה , שכולם מעידים על קיומו של סיפור עצמאי . רק לאחר שהתהוו כיחידים , קובצו למחרוזת אחת . גם מכלול הסיפורים שבמרכזם יצחק ורבקה מצייתים לכללים הללו . עיון זה יתרכז בדמותה של האשה הגיבורה , רבקה , אשר עליה אומר עדין שטיינזלץ ( שטיינזלץ , , ( 29 : 1983 כי חייה הם ניצחון אישי על סביבתה , על מכורתה ועל משפחתה . אין זה ניצחון יחיד , אלא שרשרת ניצחונות , שהרי גם לאחר שנישאה ליצחק היא מנסה במהלך כל חייה לדבוק בערכים המקודשים לה , בדברים הטובים , במשפחה הטובה , ולוודא שגם ההמשך לדורות הבאים יהיה המשך נכון , אל המשפחה הראויה . לעתים נראה , שהיא פועלת באופן בלתי מוסרי , כמו למשל כשהיא מעדיפה את יעקב על פני עשו , ועוזרת לו לרמות את אביו החולה והזקן , אבל המוטיבציה שלה היא מוטיבציה חיובית , משום שהיא חפצה בכך שהילד הראוי ימשיך את השושלת המשפחתית . וגם אם אחרים , ואפילו בעלה , אינם רואים זאת , היא , היודעת את הכיעור ואת הכאב , חייבת לדעת יותר , וגם להיות זו שתחליט ותעשה את הדברים , כדי לאפשר לאור לבקוע מתוך האפלה . ספר בראשית מספר על אברהם הזקן הבא בימים , הפונה אל עבדו זקן ביתו המושל בכל אשר לו ומשביעו , כי לא ייקח אשה לבנו מבנות הכנעני . העבד נשבע ושם פעמיו אל העיר נחור . עם הגיעו הוא מחליט להעמיד את בנות העיר למבחן וקורא לאלוהים לסייע לו במשימה : ויאמר , ה ' אלוהי אברהם הקרה נא לפני היום ועשה חסד עם אדוני אברהם . הנה אנוכי ניצב על עין המים ובנות אנשי העיר

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר