מבוא מבט אישי על המסע האנושי

עמוד:12

אובטרלוגי של האדם כיש שבעצם קירמר חורג מעצמו , רעם זה אינו מוותר על מה שחרג ממנו : " בסופר של ירם זה נותר מה שנותר אתמול רמה שיוותר מחר : הכמיהה הבלתי ניתנת לסיפוק וחסרת המירות להיות תמיד ארתו אדם וגם אחר " , חוסר סיפוק זה או האי נחת חסרת הנחמה משאירים את היחיד עם עצמו ועם התנועה הממשית של חייך . שהרי הכמיהה מיתרגמת לפעולה ממשית כלשהי בקיום , פעולה זו מבצע היחיד כיצור בעל תודעה עצמית , ומכאן שהוא יכול לתעדה . שאלות המפתת המכריעות הן : מה יעשה התיעוד לתנועה ? האם הוא ישמור את האי נחת . את הפרגמנטרירת שבקיום ; הפרגמכטריות של האוטוביוגרפיה ? האם בכוחן של מילים לגבור על הבדיה הרובצת לפתחן ? המחשבה על האני אינה מקדמת את האדם אל עצמו , אדרבה , היא מרחיקה ארחו מעצמו , דווקא משום שהיא מאפשרת לו לייצר את עצמי : הפכתי לדמרת בספר . לחיים נקראים , UJ מה שאבי חרשב מצרי עד מהרה במלים , מעורבב בתמונות המפרקות אותו . נ . - ] מרוב שהרכבתי את עצמי מחדש , הרסתי את עצמי . מרוב שחשבתי את עצמי אני כבר המחשבות שלי אך אינני אני , בעיניו של פסואה הספרות , ככל מבע לשובי תודעתי , מרחיקה את האדם מהקיום והיא ביטוי של דקדנטירת , המוגדרת כ " אובדן המוחלט של אייה תודעה ' / היא מבטאת חולשה וחולי , שכן " אי התודעה היא בסיסם של החיים . הלב , אילו היה מסוגל לחשוב , היה נעצר " . " פסואה , כקירקגרר לפניו , " התנסה כצורה עמיקה כמתח שכין קיום לתודעה , והבין כי כל תודעה מרחיקה מהקיום , ואולם אין דרך להימנע ממתח דה . אדרבה , חובה לשמרו כי רק שימור המתח מבטיח את ההכרה ; כי מצד אחד , הקיום אינו מתגלם בנייר שעליו כתובות מילים , ומצר אחר , כי רק בנייר זה מוצא האדם משמעות למה שהוא מתנסה בו . ההשתוקקות לתיווך בין השניים והמתח שאין ליישבו בין תודעה לקיום מעצבים את היי האדם כחיים דינמיים ויצירתיים , ובלעדיהם קורס האדם לכלל קיום שאותו מכבה קירקגור " אסתטי ' / קיום המתגלם כשיבה אל הבלתי אמצעיות או בכניסה אל הריחוף האין סופי שמחוץ לקיום . נראה שזהו אחד ההבדלים העמוקים כין העיסוק הפילוסופי בסוגיות הקיום וכין העיסוק הספרותי . העיסוק הפילוסופי , גם אם אינו מתכוון לכך , חותר לבהירות , ליציבות ולסדר . השפה הפילוסופית כמעט איבה מאפשרת שמירה על האי נחת , מנקודת מבט קיומית העיסוק הפילוסופי הוא הזמנה להונאה . 19 שם , עמי , 31 20 שם . עמי . 328 21 שם , עמי . 213 22 שם , עמי . 193 23 ראו שגיא תשנ " כ . עמי 9 - 69 טנ .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר