המאה של המונאדות המטפיזיקה של לייבניץ והמודרניות של המאה העשרים

עמוד:6

בניתוח מקורי ומעמיק מראה המחברת כי המוררנידם מייסר על ארבעה צירי מעבר מרכזיים : מעבר מתפיסת אדם דיכוטומית של בוף נפש לתפיסת אדם כתודעה ; מעבר מתפיסת אמת מוחלטת לתפיסת אמת יחסית ופרספקטיביסטית ; מעבר מפרדיגמה מאחדת להכרה בביורר וב " רב קוליות " ומעבר מראליזם לאונטולרגיה פנומנלית . תלוית הכרה , וכי צירים אלה מצויים בזיקה עמוקה , אם כי לא אסכולאית , עם האונטולוגיה המטפיזית של לייבניץ . רחל אלבק גדרון מוכיחה כי ביסודי של הרומן המודרניסטי בכלל והרומן של "ורם התודעה " בפרט , מונחת תשתית מונארולוגית . כך למשל רומן זה מחליף דמויות כמרכזי תצפית , מארגן את הזמן והמרחב במונחים תודעתיים ויחסיים , ומחליף זיקות סיבתיות ביחסי התאמה , הניתוח העשיר שהססר מציע מלמד על הזיקה המורכבת שכין השיח הפילוסופי לםפרותי . הספר מראה כי תורת המונאדות והמודרניזם של ראשית המאת העשרים משאילים זה לךה את תכונותיהם הייחודיות . 1 קודת המבט המודרניסטית מדגישה בתורת המונאדות פנים יחסיים , מבוזרים ואולי פסימיים , ואילו תורת המונאדות מאפשרת למצוא מודל אחדותי וממשמע לאופיו המסוים של הביזור המודרניסטי הייחודי . ספר זה הוא ניתוח נועז ומבריק של תשתיות תפיסה תרבותיות בסיסיות , העולות אל סף המאורות או נדחקות אל השוליים ומתולמות בדרכי הבעה חדשות . הוא מעניק לנו תובנה חדשה על היחסים שבין הפילוסופיה , המייצגת את השקיפות , לבין הספרות , הנעה כמרחב של עמימויות . רחל אלבלךגדרון מצליחה לשבור את המחיצות בין תחומים שהציבה תפיסת העולם המודרנית , ומראה את הקשרים הסמויים המלכדים בין פנומכים תרבותיים שונים . אבי שגיא עורך הסדרה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר