פרק 1 לפני המיניות

עמוד:14

ראשון נראה שהוא מרמז שהיוונים הקדמונים חשבו שבני אדם מסוימים חשקו אך ורק בבני מינם . קלסיקונים רבים חולקים על כך , ומציינים שלא לחינם נתן אפלטון לאריסטופנס , המשורר הקומי שהעלה תדיר הצעות שערורייתיות , אירוניות בשובבותן ובסופו של דבר מגוחכות , כמו פרלמנט של ציפורים או כניסה של נשים לפוליטיקה , לספר את הסיפור . ללא ספק , הרעיון למיין בני אדם על פי מגדרו של האדם שהם מקיימים אתו יחסי מין נראה לרוב היוונים והרומים הקדמונים מוזר לחלוטין . בעת העתיקה לא שלטה תרבות של בחירה חופשית מבחינה מינית . על המוסריות המינית חל פיקוח מתמיד באמצעות חוקי מוסר ומשפט . מכל מקום , הרהורי מוסר התרכזו בהרגלים המיניים , לא במושא התשוקה . הקדמונים לא תפסו את עצמם במושגים של זהות מינית , ואילו הפיקוח על זהות מגדרית היה מרכזי בחשיבותו , כמו שנראה להלן . נסו להעריך את הניגוד עם הדרכים שבהן פרטים מודרניים תופסים את החוויות המיניות שלהם . קטגוריות כמו הטרוסקסואל והומוסקסואל הן מקור עיקרי שאנו שואבים ממנו כדי להבין את המיניות שלנו . לזה התכוונו היסטוריונים כמו מישל פוקו , פול ויין , דיוויד הלפרין וג ' ון וינקלר כשתיארו את העולם העתיק כעולם ש ' לפני המיניות ' . הדרכים שבהן הומשג הסקס והמשמעויות התרבותיות שקושרו אליו היו שונות בתכלית מאלה של ימינו . התרבות המינית לא היתה אחידה כלל ברחבי העולם העתיק . היו הבדלים אזוריים והיסטוריים ניכרים שלא נוכל לעשות עמם צדק בפורמט של ספר קצר זה . לפיכך בחלק זה נתמקד בעיקר באתונה העתיקה וברומא העתיקה . מבט מקרוב בדרכים שבהן תפסו האתונאים והרומים הקדמונים את המין ישמש רקע שימושי שעליו נוכל לשרטט שאלות ביקורתיות הנוגעות למין בעולם המודרני . את התרבות המינית של אתונה העתיקה יש למקם בהקשר החברתי והפוליטי שלה . החברה ביוון התבססה על שלטונה של אליטה מצומצמת של אזרחים זכרים בוגרים ; אזרחיות וילדים היו בעמדה נחותה מבחינה חברתית ולא היו להם זכויות פוליטיות .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר