ספורט ודת

עמוד:119

הכדור , המגרש והקבוצה וכך סיפר אבנר כהנוב בזיכרונותיו : על שלושה דברים עמד ענף הכדורגל במושבה : על הכדור , על המגרש ועל הקבוצה . הכדור יום אחד , בשנת , 1915 בא למושבה מורה צעיר ובכליו כדורגל . עם הכדור הביא אתו המורה את ידיעת המשחק וחוקיו , ורצון עז להנחילו לילדי הקהילה הקטנה , בתור ספורט שיש בו כדי לקיים את הססמה " נפש בריאה בגוף בריא " . משחק הכדורגל נעשה ללהיט בקהילה . אחת הבעיות הייתה התבלותו של הכדור שבאותם ימים ( ימי מלחמת העולם הראשונה ) היה פריט יקר המציאות בארץ . בהיעדר פנימי , היה צריך למלא את כרסו של העור החיצוני בסמרטוטים , ואכן האלתור עלה יפה . אמנם הכדור היה כבד ומגושם , אבל השחקנים הנלהבים התעלמו מקטנות מעין אלה . כשהבחינו הכדורגלנים שעורו החיצוני של הכדור מתבלה , החליטו להשתמש בכדור המקורי רק ספורט וביטחון עד למלחמת העצמאות ( 1948 ) הייתה תנועת הנוער מכבי הצעיר התנועה השולטת בכיפה במושבה . אחת הסיבות לכך הייתה אופיה הלא פוליטי מפלגתי , וסיבה אחרת הייתה תוכן הפעילות שהתמקד בחינוך לאזרחות טובה ולאהבת הארץ והמושבה . כדרכה של נס ציונה , ליווה אותה נושא הביטחון כל השנים , ופעילות ההדרכה לבני הנוער נועדה להשתלבות בשורות ה " הגנה " . תרגילי סדר , מחנאות , שדאות , א " ש ( אימוני שדאות ) יום ולילה - אלו היו מקצת תוכני הפעילות . חניכי השכבה הבינונית והבוגרת עסקו בלימוד קשר בזמזם מורס , בדגל , בפנסי איתות ובמכשיר ההליו . הצעירים לקחו חלק פעיל בשעות חירום באיתות מפסגת " גבעת האהבה ' / בקישור בין עמדות ובין המפקדה ועוד . היו מהם שזומנו לנקות כדורי רובה שהוצאו מן ה " סליק " , למרק , להרחיק עובש , למרוח בשמן קל , שיהיו כשירים לירי . הפעולה נעשתה לאור הנר , במחתרת . הנערות שירתו ביחידות העזרה ראשונה ובתורנויות התחנה . במלחמת העצמאות נפלו ארבעה מטובי המדריכים בסניף , שגדלו בו מילדות והצטיינו בו : אלה איזבוצקי , חובשת קרבית באצ _" ל , שנפלה בקרב על העיר רמלה ; מנחם קלרמן , לוחם בגדוד 52 של חטיבת " גבעתי " , שנפל בקרב על תל גיבורים ביפו ; אלימלך זמורסקי מגדוד 51 של חטיבת " גבעתי " , שנפל בקרב להגנת נגבה הנצורה בידי הצבא המצרי ; עמוס לפין , חבלן בחטיבת פלמ " וז - " הראל " , שנפל בקרב על ירושלים . במלחמת יום כיפור , שהתחוללה בשלהי שנת , 1973 נפל מפקד הטנק , אמנון שפירא , בקו בר לב שעל גדת תעלת סואץ . אמנון היה חבר מכבי הצעיר נס ציונה . עם זאת התמקדה פעילותו העיקרית של מכבי נס ציונה במשחקים , בשירה בציבור , בריקודי עם ובערבי קבוצה שכבה סניף , בערבי קבלת שבת וחג , במפקדים ובטקסים , במחנות קיץ ובהכנות למסיבות - כל אלו נעשו ברוח חברית כמקובל במושבה קטנה שבה כולם מכירים את כולם . חמש שנים לאחר מכן באה לקצה חוויית בית הכנסת לנוער , כשהרב הגאון ישראל בארי היה לרבה של נס ציונה במקומו של הרב יעקב ליפשיץ גיל שהתגייס לבריגדה היהודית . הרב בארי פסל את ההבנה שהושגה קודם לכן , ובדרשותיו לפני הנערים בבית הכנסת הבהיר שהתפילה והפעילות הספורטיבית בשבת אינן עולות בקנה אחד . מספר הנערים בבית הכנסת פחת והלך ובתוך חודשים מספר היה בית הכנסת לנוער לבית כנסת רגיל , המתקשה לגייס מניין בוגרים וזקנים . השם " בית כנסת לנוער " התרוקן מתוכנו .

עיריית נס ציונה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר