בית הספר בוואדי אל־חנין

עמוד:42

בכינוס היסוד של הסתדרות המורים בארץ ישראל . בשנת תרס " ג ( 1903 ) כתב אפרים קומרוב סקירה קצרה על החינוך במושבה , בעיתון " המאסף " 1 של " הצפירה / וזו לשונה : מספר החניכים סל בית הספל הןא סלוסה ועסרים , זכרים אחרעסר ונקבות סתיםיעסרה , ונחלקים לחמס מחלקות . תוכן הלימודים : תנ " ך , דקדוק , דבר ימי יסראל _, דברי ימי עולם , רס " י הכתבה , קריאה , סולחן עתן , חסבון _, נתיבת הארץ , כתיבת הארץ הכללית . בסנה זו נתווסף עוד אחד על פי הסתדלות המורים והוא : תורת הצמחים במיון ובמעסה , סלמטרה זו יסדו המורים גן צמחים על מגרס סלפני בית הספר , והתלמידים והתלמידות עובדים סעה בכל יום , כל אחד בגעתו המיוחדת לג יסתו בסנה זו במוסבתנו גן ילדים , סכל הילדים , זכרים ונקבות , בני סלוס - חמס סנים , מתחנכים בו בדיבור עברי . מספר חניכי גן הילדים עסרים וסנ " ם . הספה הסלטת בפי האנסים הגדולים [ במוסבה ] היא ז י רגון [ " דיס ] , הצעירים ו הצעירות נותנים היתרון לעברית . כמעט כל בני המוסבה יודעי ספר , ו העתות הפנויות מעבודה מקריסים הרוב לקריאת ספרים ועיתונים בספות סונות . חסרון רוחני אחד מורגס מאוד : ספרי קריאה . לבית הספר הלכו הילדים יחפים במשך רוב השנה , חוץ מימי החורף הקשים . בקיץ התלהט החול והילדים נאלצו לקפץ מכתם צל אחד למשנהו לבל ייכוו כפות רגליהם , ובמקומות שהצל לא ציננם , פיזרו הילדים עלי אקליפטוס והללו שימשו מדרך לרגל היחפה . מאחר שמורה אחד בלבד הופקד על ארבע כיתות , ניתנו השיעורים בכל ארבע הכיתות בעת ובעונה אחת , והמורה היה עובר מכיתה לכיתה במשך כל יום הלימודים - שנמשך מבוקר עד ערב - ומדריך את התלמידים במטלות שחילק להם . בגלל קשיי מימון חמורים נסגר בית הספר מתשרי עד ניסן תרס " ו ( . ( 1906 בחודש ניסן תרס " ו שב צבי הוכברג ללמד בבית הספר , ואף שימש בתפקיד מנהלו של המוסד . משנת תרס " ו ועד שנת תרע " א ( 1911 ) שימש הוכברג מורה יחיד בבית הספר , ובמלחמת העולם הראשונה שוב עמד יחיד על משמרתו , שבה ראה משמרת קודש . שמונה עשרה שנים רצופות שירת צבי הוכברג באמונה את בית הספר , ובשנים אלו העמיד אותו על בסיס איתן , ואף זכה לשבחים מ " מרכז המורים " , מרכזה של הסתדרות המורים . תמונה עליונה : התלמידים יוצאים לטיול , 9 י 0 ך תמונה תחתונה : תלמידי בית הספר , וו 9 ו - למעלה במרכז המורה צבי הוכברג

עיריית נס ציונה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר