|
עמוד:14
מכהן " ( ירמיהו יח , יח ) . ואולם יש לומר שלצדו של הכהן נזכרים במקרא בתפקידים אלה גם השופטים , הזקנים והנביאים . גבולות הסמכות והפעילות בין בעלי התפקיד השונים אינם ברורים . המתחים הידועים בין הכהן לנביא ובין הכהן למלך מלמדים גם על השפעה חברתית ופוליטית רבה . התמונה המצטיירת ממכלול המצוות המוטלות על הכהנים בתורה , ומתיאורי תפקודם בספרי הנביאים והכתובים , מצביעה על מעורבות רבה ועל השפעה מכרעת על ההיסטוריה היהודית של תקופת הבית הראשון . כבר בזמנו של שלמה המלך ניכרת תחילתה של מגמת שקיעתם של רבים מן היסודות המקדשיים שנמנו לעיל . הדבר מוסבר במעבר ממרכזי קדושה אחדים לבית מקדש אחד . יסודות אלה עתידים להתחדש במלואם בתחילת תקופת בית שני . תקופת בית שני עזרא הסופר , שבעצמו היה כהן , מחולל שינוי מכריע בחידוש עבודת המקדש ובתפקיד הכהנים והלוויים , כפי שנצטוו וסופרו בתורה . עזרא הביא עמו מבבל את ספר התורה ועשאו יסוד לחייה המחודשים של היהדות . מכאן ואילך זכו הכהנים ותפקידיהם לתחיה מחודשת של עולמה הקדום והאוטופי של הכהונה בישראל . עבודת בית המקדש הופכת אז להיות מוקד לחיים הדתיים והלאומיים של יהודה המתחדשת ועדיין נשמר להם גם התפקיד של לימוד התורה . עדות לכך מצויה בספר בן סירא . וכך הוא כותב על אהרן : " ויתן לו מצותיו , וימשילהו בחוק ומשפט . וילמד את עמו חק , ומשפט את בני ישראל " ( מה , ל ) . בחזרתם של הכהנים לתפקידיהם המסורתיים , הם הופכים להיות מרכזיים ומשמעותיים ביותר בהוויה היהודית של תקופת בית שני . מעמדם הכלכלי - חברתי של הכהנים נשתנה באופן משמעותי . מבחינה מספרית היה חלקם בעם בעל משקל ניכר . רובם התיישבו מחוץ לירושלים , ברחבי יהודה . פרנסתם העקרית לא באה להם עוד ממתנות . 4 לעומתו אומר יחזקאל : " ותורה תאבד מכהן " ( יחזקאל ז , כו ) . זה וזה מלמדים שהכהן והתורה הולכים יחדיו . . 5 ראו : . Welch , Prophet and Priest . 6 ראו את ספר היסוד של ביכלר , הכהנים ועבודתם .
|
|