פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר חנה הרצוג ענת לפידות - פירילה פלוטארכוס , ההיסטוריון היווני הנודע , מספר כי האתונאים , ברצותם לשמר את זיכרון תזאוס , מלכם האגדי , מייסד אתונה העתיקה , שמרו במשך שנים רבות על הספינה בעלת שלושים המשוטים שאתה שב תזאוס מכרתים לאחר שקטל את המינוטאורוס , מפלצת כלאיים שחצייה אדם חצייה שור . בשל חשיבות הספינה , נהגו האתונאים להחליף מפעם לפעם את קורות העץ הישנות שנרקבו וקיבעו תחתיהן " אחרות חדשות וחזקות " , אלא שאז צצה שאלה חדשה : " האונייה נעשתה דוגמה בשביל הפילוסופים בשאלת הגידול השנויה במחלוקת , יש אומרים שהיא היא , ויש אומרים שאין היא היא " ( פלוטארכוס תשל " א , כג ) . במילים אחרות , האתונאים נחלקו ביניהם בשאלה אם לאחר שהחליפו את כל חלקיה , עדיין נותרה זו אותה ספינה מפורסמת . סיפור זה מהמיתולוגיה היוונית זכה לכינוי פרדוקס ספינת תזאוס - פרדוקס פילוסופי העוסק בשאלה אם אובייקטים שהיו מורכבים מפרטים רבים ממשיכים לשמור על זהותם גם לאחר שהפרטים הוחלפו . פרדוקס פילוסופי זה דן בשאלות של הגדרה וזהות במצב מתמשך של פירוק ובנייה מחדש , והוא משקף את נקודת המוצא התיאורטית של הספר שלפניכם . שלוש הקטגוריות העומדות במרכז הקובץ , מגדר , דת ומדינה - כמו כל קטגוריה חברתית , כמו קורותיהן המשתנות של הספינה - אף שהן שומרות על צורה קבועה ומזוהות כנתונות ומובחנות , הן תוצר של הבניה חברתית מתמשכת ונתונות לשינויים מתמידים . הקובץ מורכב בעיקרו ממאמרים שנכתבו בידי משתתפי סדנת מחקר בנושא דת , מגדר ופוליטיקה שהתקיימה במכון ון ליר בירושלים בשנים . 2005 - 2001 כמו כן , חוקרים נוספים הוזמנו לתרום לקובץ ממחקריהם . הקבוצה עסקה בדיוניה בדינמיקה המורכבת המתפתחת במשולש היחסים שבין מגדר , דת ומדינה . דינמיקה זו פועלת במגוון דרכים בתקופות שונות , במרחבים שונים ובתנאים שונים , כאשר כל אחת משלוש הקטגוריות משפיעה על רעותיה ומושפעת מהן גם יחד ( ראו הרצוג בקובץ זה ) . נקודת מוצא תיאורטית זו מאפשרת לאתגר את החשיבה הבינארית הרווחת , הנוהגת לבחון את היחסים בין דת למדינה , בין דת למגדר או בין מדינה למגדר ; תחת זאת , התפיסה המוצגת כאן מניחה שקטגוריות חברתיות , כמו יחסים חברתיים , הן רשת סבוכה של יחסי גומלין של קונפליקט , תחרות , שיתוף , הסכמה , הכפפה , הטמעה ושינויים הדדיים . הבחירה להתמקד במגדר , דת ומדינה נובעת מכך שמדובר בקטגוריות שיח רווחות הנתפסות . 1 כל המאמרים עברו שיפוט מדעי כמקובל בספרים אקדמיים .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר