מבוא אל אפריקה

עמוד:11

בו פנטזיות אישיות ולאומיות , גזעיות וטריטוריאליות . אין זה מקרה שזמן קצר לאחר גיבושה הפורמלי של התנועה הציונית , הפכה אחת מהפנטזיות הללו לתוכנית מדינית מעשית : ב-1903 הציג תיאודור הרצל לפני באי הקונגרס הציוני השישי את הצעתו של שר המושבות הבריטי ג'וזף צ'יימברלין להקים מושבה יהודית במזרח אפריקה , "בתנאים שיאפשרו לחבריה לקיים את מנהגיהם הלאומיים" . ( Weisbord 1968 , 79 ) הרצל קיווה שההתיישבות באפריקה , "בין קילימאנג'ארו וקניה , " תהיה "המושבה המדינית הראשונה שלנו . " "אתה כבר יורד לסוף כוונתי , " כתב לידידו מקס נורדאו ביולי : 1903 " אנגליה במהופך ובזעיר-אנפין" ( אילון . ( 414 , 1975 במילים אחרות , לעומת האימפריה הבריטית , שבה המדינה האם היא שייסדה את הקולוניות , אצל היהודים יתרחש תהליך הפוך , והקולוניות באפריקה ייסדו את המדינה האם בארץ ישראל . החזון הציוני מנוסח כאן כאקט קולוניאלי מובהק אך לא מושלם - גרסה מיניאטורית מהופכת של המקור . אופיו החלקי , המשובש , של החיקוי הקולוניאלי הזה ניכר לא רק בממד הפוליטי-טריטוריאלי ל" ) אימפריה" הציונית אין מטרופולין שיצמיח אותה , ( אלא גם בממד הגזעי-תרבותי , כלומר בפנטזיה הציונית לשקם ו"למערב" ( westernize ) את הגוף היהודי הגלותי . אין פלא שהרצל , כמו סומכי אחריו , נכסף לצעוד ביערות העד שרגל אדם לבן לא דרכה בהם ולבנות לעצמו וילה בג'ונגל : היבשת השחורה , שבה כל גוף לבן נראה תמיד לבן יותר , עשויה להלבין סוף סוף גם את גופו של היהודי , גוף אסייני שבאירופה דומיין לעתים קרובות כגוף שחור ממש . ( Gilman 1986 , 12–6 ; 1991 , 200–171 ) המתיישבים הבריטים במזרח אפריקה , שהתנגדו בתוקף לתוכנית אוגנדה משום שייעדו את השטח לאוכלוסייה של מהגרים לבנים , תהו כיצד אפשר ליישב שם יהודים , הנמנים עם "הסוג הנחות ביותר של האדם הלבן" : ( Weisbord 1968 , 84 ) התיאור הזה הגשים , ולו בדוחק , את פנטזיית הלובן הציונית ; אבל הלובן היהודי נותר חמקמק , לא יציב ; לבן , אבל רק כמעט , ( not quite / not white ) כפי שכתב הומי באבא בהקשר אחר . ( Bhabha 1994 , 92 ) יש לזכור שהבריטים העלו את הרעיון להקים באפריקה מושבה יהודית במקביל לניסיונותיהם להגביל הגירת יהודים לבריטניה , במיוחד לאיסט-אנד של לונדון . היהודים , מתברר , שחורים מכדי להשתקע בלבה המטרופוליני של האימפריה , אבל לבנים דיים ליישב את אפריקה ולשמש בה סוכנים אימפריאליים של ממשלת הוד מלכותו Bar- ) . ( Yosef and Valman 2009 תוכנית אוגנדה אמנם ירדה לכאורה מסדר היום של הציונות , אבל הזיקה בין ישראל לאפריקה - העובדה שהיבשת הוסיפה לייצג , כדבריה של רוז , את" . 2 הניתוח שלי כאן מבוסס על עבודתו מאירת העיניים של דניאל בויארין . ( 2004 )

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר