פתח דבר

עמוד:ו

פוגמים בצד המחקרי שלו . מילגרום המסביר את הצד הפסיכולוגי של פולחן הקורבנות מקרב אותו להבנת הלומד המודרני , ובדיוניו בטומאה וטהרה הוא מסביר מה ראו בהם הקדמונים . להסבריו לטומאה הנובעת מחטא יש משמעות מוסרית ( אף כי לא ריטואלית ) גם בימינו . היכן עומד פירושו של מילגרום בין הפירושים העבריים לספר ויקרא ? פירושו הקלסי של ד " צ הופמן שראה אור בעברית בשנים תשי " ג - תשי " ד ( המקור הגרמני נתפרסם בשנים , ( 1906 - 1905 למרות לבושו המודרני הוא פירוש אורתודוקסי מעולה המבוסס על ההלכה . פירוש ספר ויקרא בסדרת ' דעת מקרא ' אינו חורג מהקו שהתווה הופמן , והפירוש בסדרה ' עולם התנ " ך ' הוא פירוש אקלקטי — קדירה דבי שותפי . פירושו של מילגרום המונח בזה לפני הקורא עונה על חלק מהדרישות לפירוש עברי , כמו שהוסבר למעלה , וביתר פירוט במבוא של המחבר . הקורא העברי עודנו צריך לפירוש מדעי מלא לספר ויקרא . * * * לפני יותר מעשור שנים פגשתי ביעקב עולה בהר מביתו לסניף הדואר ובידו מעטפה צהובה גדולה ותפוחה , מוכנה למשלוח . הוא הראה לי אותה בשמחה באמרו ' הנה הפירוש המקוצר לויקרא ' . לאחר שהפירוש האנגלי , שהספר שלפנינו הוא תרגומו המעובד , ראה אור ( 2004 ) ביקש מילגרום לראותו בלבוש עברי . להנגישו לקורא העברי בישראל . יעקב התחיל לפרסם בעברית כבר בשנת , 1970 ואף כתב כמה ערכים בתחום עיסוקו באנציקלופדיה המקראית , שאותם ערכתי בתפקידי כמזכיר המערכת והעורך המרכז שלה . עברו שנים ויעקב הראה לי דוגמאות של תרגום עברי של קטעים מהספר . יחד חשבנו במי לבחור כמתרגם ( או מתרגמת ) . בינתיים הספר נתקבל לפרסום במוסד ביאליק , אבל משום מה נשתהה הטיפול בו . רק לאחר שיעקב הלך לעולמו , פנו אלי ממוסד ביאליק לעזרה בטיפול בספר המיותם . בחרנו במר ישראל חזני , תלמיד חכם ועורך מנוסה שהכרתיו עוד כתלמיד באחד משיעו רַ י בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית . ישראל הקדיש הרבה לפתור בעיות שנותרו בכתב היד . טעויות תרגום , השבת תרגומים של מקורות עבריים ( בייחוד מדברי חז " ל ) מאנגלית למקורם , בדיקת מראי מקום ועוד כיו " ב . במשך כל אותו זמן המשכתי ללוות את ישראל בעבודתו , וגם אחר כך עוד נותרו קושיות שנדרשתי לפיתרונן . עשיתי כמיטב יכולתי , אבל שגיאות מי יבין . גב ' גאולה כהן טיפלה בספר במסירות ובטעם , כדרכה בשנות עבודתנו המשותפת הרבות ומר אמנון ששון התקין בדייקנות מרובה את המפתח ואגב כך הצלנו מכמה וכמה טעויות . שמואל אחיטוב

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר