החקירה הראשונה הובילה לגירוש מגן עדן

עמוד:

הנחש מסביר לחווה שאלוהים מסר לאדם מידע חלקי בלבד ואת המידע המשמעותי לגבי ההשלכות האמיתיות של אכילה מפרי העץ - העדיף להשאיר לעצמו . כאמור , אלוהים כלל לא הסביר לאדם את פשר האיסור . הוא רק אסר והוסיף איום מפחיד בצד האיסור . אדם , שמתגלה כאן כחסר עמוד שדרה , אינו מטיל ספק , אינו שואל שאלות ואינו מגלה אסרטיביות , אלא מעביר את פקודת האל , כמות שהיא , לחווה . הנחש הוא זה שגילה לאישה את הסיבה האמיתית לאיסור – אלוהים לא מעוניין במתחרים . בשמעה את הדברים , בהיעדר איום ממשי ובהתחשב בעובדה שהפרי ראוי למאכל , יפה ואסתטי - ואולי מקפל בתוכו גם בונוס בצורת הבנת הדברים נכוחה - היא אוכלת ממנו וחולקת אותו עם אדם . הכתוב המקראי מתאר את הדברים בפשטות , בלי דרמות מיותרות . ייתכן ובכך הוא רומז לנו שבאמת לא היו כאן דרמות . אדם , את זה אנחנו כבר מבינים , היה יצור חלש וניתן להשפעה בקלות , וסביר שחווה לא נאלצה לטרוח יותר מדי כדי לשכנעו לאכול מפרי עץ הדעת . חקירה ראשונה : " גלגול חקירה " כפול אדם וחווה אכלו מפרי העץ , הבינו שהם עירומים ומיד כיסו את ערוותם - וכבר נשמע קול האלוהים בגן . הם ידעו כי עשו מעשה אסור והכובע בער על ראשיהם . ברגע שהם שמעו את קול האלוהים מתהלך בגן , הם הסתתרו בתוך עץ . אלוהים ידע כי הצליח להפחיד את אדם וחווה אבל נהנה להתעלל בהם קצת . בהיותו יודע הכול הוא יודע על אכילת פרי עץ הדעת , אבל רוצה לשמוע את הדברים מפיהם - מבקש הודאה , ממש כשם שהחוקר בימינו יושב מול הנחקר כשהמודיעין בידיו ובכל זאת , חשוב לו לקבל הודאה אותנטית מפי הנחקר . אלוהים שואל " איכה " ואדם המפוחד עונה ממקום מחבואו כי הסתתר מפני האל כיוון שהבין כי הוא עירום . הוא עדיין לא מספר את האמת אבל כבר נופל בלשונו כיוון שלא אמור היה לדעת שהוא עירום אלא אם אכל מפרי עץ הדעת . אלוהים ממשיך את ההתעללות באדם ושואל שאלה רטורית : מאיפה אתה יודע שאתה עירום ? האם אכלת מפרי העץ שאמרתי לך לא לאכול ממנו ? אז אדם מתגלה לא רק כלא אסרטיבי , אלא גם כפחדן לא קטן וכמי שממהר להסיר אחריות מעל עצמו ו " מגלגל" את האישה בחקירה . גלגול בחקירה הוא משאת נפשו של כל חוקר . משמעו קבלת מידע מחדש מהנחקר , שיביא להרחבה משמעותית של המודיעין הראשוני שהיה בידיו בתחילתה . אדם אומר , " האשה אשר נתתה עמדי , הוא נתנה - לי מן - העץ ואכל " ( שם , שם , . ( 12 ראשית , ההתייחסות לאישה היא מנוכרת " האשה אשר נתתה עמדי " . לא " אשתי " , לא " בת זוגי " , לא " העזר כנגדי " ולא משהו חם ואוהב - סתם " האשה אשר נתתה עמדי " . שנית , במשתמע , תוספת סמויה במעמד זה : " ושאני לא ביקשתי לי " . מעין הפניית אצבע מאשימה כלפי אלוהים ( מה שנכון , נכון . הרעיון היה כולו של אלוהים ועל פי הגרסה השנייה לבריאת העולם , בבראשית פרק ב ' , הוא אפילו הפתיע את אדם שהלך לישון לבד והתעורר כשאישה לצדו ) . בנוסף , אדם התגלה כטיפש למדי , כיוון ששמע בקול האישה חרף הנחיות מפורשות מהאל . יש כאן הודאה סמויה מצדו בחולשת אופיו מול האישה , שהרי הציווי שלא לאכול מפרי העץ ניתן אך ורק לו , כך שהוא אמור היה לבלום את האשה מלעשות זאת . אז פונה אלוהים אל האישה ושואל אותה " מה - זאת עשית " ( שם , שם , . ( 13 היא , עניינית וקצרה , עונה בשלוש מילים " הנחש השיאני , ואכל " ( שם , שם , . ( 13 כך , במהירות הבזק , הסתיימה החקירה הראשונה בעולם בהצלחה . זו כללה שתי הודאות ושני גלגולים בחקירה - אדם '" גלגל " את חווה , חווה " גלגלה " את הנחש . נחתמה פרשיית החקירה הראשונה מאז ומעולם . את הנחש אלוהים כבר לא חוקר . למה ? אולי כי הוא ערום מכל חיית השדה ואלוהים לא היה מסוגל להתמודד מולו ? או שכל זה היה תרגיל של אלוהים שנועד לבדוק את צייתנותו של אדם ? או בכלל להביא לגירוש אדם וחווה מגן העדן ? שכל אחד יבחר את התשובה המתאימה לו . חקירה שנייה : נחקר בודד החקירה הבאה , שגם אותה ביצע אלוהים בעצמו , הייתה הרבה פחות מוצלחת מבחינה מקצועית . אלוהים לא גילה בה יצירתיות יוצאת דופן , אף שמן המפורסמות היא שחקירות שונות במהותן זו מזו ונחקרים שונים אלה מאלה ולכל חקירה צריך לבצע התאמות . הוא חזר על המתכונת מהחקירה הראשונה אף שבמקרה הראשון היו שלושה מעורבים ( הנחש , חווה ואדם ) , ובשני היה נחקר בודד . כיום אנו יודעים שחקירת אדם בודד היא מהקשות והעדינות שיש , ונדרשות יכולות מקצועיות לא מבוטלות כדי להצליח בה . לנחקר הבודד , במקרה זה – קין , אין שותפים שאפשר להפעיל עליהם מניפולציות כדי לקדם את החקירה . אי - אפשר להפעיל על הנחקר מדובבים - שיטה שמוזכרת לראשונה בתנ "ך - משום שלא היו אנשים על פני כדור הארץ . מלבד אדם וחווה היה קין , שהרי הבל אחיו הוא הנרצח . זה היה המידע המודיעיני שעמד בבסיס החקירה . אלוהים נוקט בחקירת קין בדיוק באותה שיטה בה נקט מול אדם - השאלה הרטורית . " אי הבל אחיך " ( שם , ד ' , , ( 9 נשאל קין , אלא שבניגוד לאדם שהיה רכרוכי והודה מיד - קין שיקר לאלוהים והיתמם : " לֹ א ידעתי , השמר אחי אנכי " ( שם , שם , . ( 9 כאן אלוהים עשה טעות שחניך חוקרים בימינו לא יעשה . הוא הטיח את המידע שהיה לו בפני קין ולמעשה מנע אפשרות לקבל הודאה אמיתית ואותנטית מהנחקר שלו . " ויאמר , מה עשית ; קול דמי אחיך , צעקים אלי מן - האדמה " ( שם , שם , . ( 10 חוקרי המודיעין של היום לומדים כיצד להשתמש בחומר שבידיהם בצורה מושכלת ולהימנע ככל הניתן מחשיפתו לנחקרים . זאת מסיבה כפולה : לקבל הודאת אמת ולקבל מהנחקר מידע מודיעיני מחדש . מיד כשמסתיימת חקירת אדם וחווה יש פסק דין – כולם מורשעים , ויש גזר דין שונה לכל אחד . הקטע המעניין ביותר הוא העונש שניתן לאדם , " בזעת אפיך , תאכל לחם " ( שם , ג ' , , ( 19 עונש סביר - אולם ההמשך הוא " עד שובך אל - האדמה , כי ממנה לקחת : כי - עפר אתה , ואל -עפר תשוב " ( שם , שם , . ( 19 לכל הדעות עונש חריף ולא מידתי לחומרת העברה . ומה הסיבה שמציין אלוהים לעונש זה ? " כי- שמעת לקול אשתך , ותאכל מן - העץ , אשר צויתיך לאמר לֹ א תאכל ממנו ... " ( שם , שם , . ( 17 מה המסקנות מדברי אלוהים אלה ? בסיפור הזה הסופר התנ " כי אינו מסיק עבורנו מסקנות . הוא רק מספק לנו חומר למחשבה . לעתים מחזיקים החוקרים בקצה חוט בלבד , מידע נסיבתי כזה או אחר , רמז דק שבדקים , וממנו הם אמורים להגיע למידע מלא או לפחות למידע שיאפשר להתחיל במבצע מודיעיני כלשהו . דרך החקירות , למשל , הגיעו האמריקאים למידע שהביא לבסוף לחיסולו של אוסאמה בן לאדן

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר