|
עמוד:2
אלף עולים יהודים בלבד והתניית כל עליית יהודים לאחר מכן בהסכמה ערבית ; הגבלה חמורה של זכות היהודים לרכוש קרקעות בארץ ישראל . ' הנוסחה הכפולה ' הייתה תשובתו של בן – גוריון לדילמה החריפה שניצבה לפני התנועה הציונית , ונבעה מהיותה של בריטניה המעצמה הראשונה במעלה במאבק בנאצים , וגם זו שהחליטה ממשלתה לסגור את ארץ ישראל לפני עליית יהודים . לדילמה זו נודעה בעייתיות מיוחדת בנוגע לצעירי היישוב שתהו אם ראוי להתנדב לצבא הבריטי כדי להילחם בנאצים . אף שרבים חשו כי זו חבותם , היה קשה לממשה אל מול הלכי הרוח שגאו עם פרסום הספר הלבן , המצוד אחרי אניות מעפילים וגירוש מעפילים מן הארץ – קל וחומר על רקע ההפגנות שנקראו צעירי היישוב לצאת אליהן והתחוללו בהן התנגשויות אלימות עם שוטרים ועם חיילים בריטים . ' הנוסחה הכפולה ' נתקלה מלכתחילה בלא מעט ביקורת ספקנית , ונאמר עליה כי היא באה לטייח על משבר של הנהגה שנקלעה לסתירות , בלי שיהיו באמתחתה פתרונות חד – משמעיים ; אולם בן – גוריון הבין כי המציאות ההיסטוריות הקשה והסבוכה אינה מאפשרת פתרונות חד – משמעיים , אלא מחייבת תמרון מושכל ביניהם . במשך קרוב לשישה חודשים לאחר שטבע אותה , הוא יכול , בחסותה , ' לעמוד נגד " הספר הלבן " כאילו לא הייתה מלחמה ' . בתקופה הזאת לא היה שבוע שבו לא הזהיר בן – גוריון , במסגרות שהוא היה הדובר הראשי בהן , מפני אשליה שהמלחמה תעכב את יישום תקנות הספר הלבן . בהנהלת הסוכנות ובצמרת מפא "י לא היה שני לו בחזרה עקשנית כזאת . ימים מעטים לאחר שפרצה מלחמת העולם השנייה העלה בן – גוריון מחדש את המטרה של הקמת מדינה יהודית , והסביר כי הפעם מדובר במדינה שונה מזו שנדונה בפעמים קודמות . הוא הזכיר כי כאשר הועלה הרעיון בוועדת פיל , או כאשר הוצע בהזדמנויות אחרות , הייתה הכוונה למדינה שתקום במסגרת המנדט הבריטי ובהסכמת ממשלת בריטניה ובחסותה . הוא לא ביקש ' להביא את הבריטים לידי הקמת מדינה יהודית ' , אלא הצהיר : ' נכוון את כל פעולותינו לכך שאנחנו בעצמנו נקים מדינה ' . בינתיים , בחודשים הראשונים של מלחמת העולם השנייה , נבצר מבן –גוריון לשכנע את חבריו כי אפשר להתמיד בהתנגדות למדיניות הפסקת העלייה היהודית בלי להרפות מן הרצון לפתוח פרק חדש של שותפות עם בריטניה במאבק הקיומי בגרמניה הנאצית . על הרקע הזה התפטר ב – 29 בפברואר 1940 מתפקיד יושב 3 ראו דיון מפורט יותר בעניין זה במבוא לספר נילחם כאומה , עמ ' . 30 - 25 4 שם , עמ ' . 74
|
|