נספח 4: סקירת הפעילותבתחומים הרלוונטיים במשרד החינוך

עמוד:155

הספר אמורים להיות אוטונומיים לבחור במודל המתאים לסוג האוכלוסייה ולצרכים הייחודיים להם מתוך שלל המודלים שיוכיחו את הצלחתם . המדיניות הפדגוגית של החינוך לחשיבה ולמידה בדרך החקר עוסקת בהקניה ובפיתוח של יכולות חשיבה גבוהות בתוך תחומי הדעת תוך חיזוק תשתית הידע וההבנה , במטרה לקדם בבתי הספר תרבות של חשיבה וחקר . הדגש הוא על למידה פעילה ופיתוח יכולות כגון הצגת שאלות , איתור , איסוף והערכה של מידע , מיזוג מידע ממקורות שונים , הצגת טיעונים , קבלת החלטות ופתרון בעיות _ יכולות שתאפשרנה לתלמידים לרכוש ידע חדש משמעותי תוך הפעלת שיקול דעת , יצירתיות וביקורתיות . אגף ספרי לימוד אגף ספרי לימוד אחראי על אישור ספרי לימוד וחומרי למידה , לתלמידים ולמורים בפורמט פיזי ובמדיה הדיגיטלית ( ספרים דיגיטליים , סביבות למידה מתוקשבות ויחידות הוראה בפורטל התוכן ) . באגף יש רכזים וממונים בהתאם למקצועות : ערבית , מדעים , חברה ורוח , שפות , חינוך לשוני ועוד , וכן ניתן מענה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים : חינוך מיוחד , חינוך חרדי , עיוורים וכבדי ראיה ועוד . תהליך האישור כולל גיבוש מדדים כלליים להערכה ותבחינים ייחודיים בהתאם לתפיסה הפדגוגית - דידקטית של כל מקצוע ; ריכוז ההערכה של חומרי הלמידה מתחיל משלב מהדורת העיצוב ( ניסוי בכיתות ) ( אם קיים ) , ונמשך עד לשלב של טרום - הדפסה ; קשר עם גופים מפתחים ומעריכים חיצוניים , עיבוד והכנה של חומרים והנחיות למפתחים לבצע שינויים והתאמות . כל הפעולות הללו נעשות בשיתוף עם המפמ״רים . כן אחראי האגף על תמחור הספרים המתפרסמים ברשימת הספרים המאושרים לשימוש בבתי הספר . גף ניסויים ויזמות גף ניסויים ויזמות מטפח חדשנות חינוכית באמצעות יוזמות וניסויים חינוכיים ופדגוגיים . עיקר עשייתו בטיפוח , ליווי והעצמה של בתי ספר ומוסדות חינוך כדי להניעם ליישום מודלים ניסוייים . גף הניסויים והיזמות העמיד במשך השנים קרוב למאתיים מוסדות המדגימים מודלים שונים ומרתקים של פדגוגיה אחרת . חלקם הפכו בינתיים למרכזי הפצה שאליהם מגיעים מוסדות אחרים ללמוד ולהיתרם . בגף פועלת גם ועדה לאישור בתי ספר ייחודיים על -אזוריים ואזורי בחירה מבוקרת . בנוסף לאלה מופעל זה כמה שנים , בכפוף להחלטת ממשלה , פרויקט ניסויי של מרחבי חינוך שכוללים בחירה מבוקרת של הורים בבתי ספר יסודיים ברשויות מקומיות שהצטרפו לפרויקט . הליך זה כולל סיוע לרשויות לגבש חזון ומערך יישובי בחינוך , ולבתי הספר להגדיר את ייחודיותם , והוא פותח פתח לשיח פדגוגי מעמיק ופורה בין הרשות , המשרד , בתי הספר והצוות החינוכי בהם , התלמידים והוריהם , ולשינוי משמעותי באיכות הלמידה והחוויה הבית - ספרית . יחידה לתכניות לימודים ופדגוגיה לאוכלוסיות מיוחדות ( מצטיינים ומתקשים ) מתוקף תפקידה של המזכירות הפדגוגית לפתח תכנים ותכניות המותאמים לצורכי האוכלוסיות השונות , עלה הצורך להעניק תשומת לב ייחודיות לאוכלוסיות מיוחדות . היחידה אמורה לתת מענה לצרכים הרחבים והמגוונים של האוכלוסיות המיוחדות במערכת החינוך מנקודת מבט פדגוגית קוריקולרית _ להנגיש את תכניות הלימודים ולהתאימן מבחינה פדגוגית לכל סוגי התלמידים הלומדים במערכת החינוך .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר