4.4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות

עמוד:112

( חן , . ( 2004 לפי המודל של רוג׳רס ייתכן שחסרה במאמצי משרד החינוך חוליה חשובה _ פעילות להשגת מסה קריטית של גורמים מאמצים ( , ( Adopters ומעל לכול חסרה התמקדות בשלב שאחרי ה " מחדשים״ : טיפוח ה " מ אָ מצים הראשונים״ ( . ( Early Adopters קהל היעד של שלב זה יכול להיות רשתות חינוך או בתי ספר בודדים שאינם בהכרח חדשניים בעצמם אך יש להם נתונים להצטרף למעגל השני של מ אָ מצי השינוי _ מנהיגות חזקה , מוכנות של צוות המורים להשקיע בשינוי ולתמוך בו , נכונות של הרשות המקומית לסייע במשאבים כספיים , מוטיבציה של ועד ההורים לחולל שינוי ועוד . מומלץ לשים לב במיוחד לחוליה חשובה בהפצת שינוי : פעילות להשגת מסה קריטית של בתי ספר המשתלבים במאמץ השינוי . להלן שתי דוגמאות לרפורמות שבוצעו בארץ ( החיטוב _ הקמת חטיבות הביניים , ו 'אופק חדש ' ) ועשויות להדגים יתרונות אפשריים של טיפוח ״המ אָ מצים הראשונים״ תוך תמיכה מסיבית בהם עד להשגת מסה קריטית שתאפשר הטמעה מלאה . רפורמת החיטוב התמקדה בהקמת חטיבות הביניים , כיתות ז׳ - ט׳ , כך שהחינוך היסודי יימשך עד כיתה ו׳ במקום עד ח׳ והתיכון יהפוך לחטיבה עליונה . רפורמה זו נועדה בין השאר להעלות את רמת ההוראה וההישגים הלימודיים והחינוכיים בכל שלבי החינוך ובעיקר לצמצם את הפער ברמת ההשכלה ובסיכויים להשתלב בחברה ובמשק בין האוכלוסיות השונות ( ורגן , . ( 2010 תכנית ' אופק חדש ' באה להיטיב את תנאי המורים ומעמדם תוך שיפור תהליכי ההוראה ותוצאותיה ( רז , רטנר ואסנת , . ( 2012 שתי הרפורמות האלה שונות במטרותיהן ובמידת ההצלחה המיוחסת להן מבחינת השגת המטרות האלה . יש לזכור גם שהן בוצעו בתקופות שונות ובתחומים שונים . עם זאת קיים מאפיין משותף לשתיהן והוא הקשיים ביישומן , אף כי גם כאן ניכרים הבדלים ביניהן . רפורמת החיטוב היא רפורמה מבנית , שהניסיון להפעילה החל לאחר שכנסת ישראל אישרה , ביולי , 1968 את ההמלצות הנוגעות לה . תוצאותיה של רפורמת החיטוב שנויות במחלוקת . בביקורת עליה נטען בין השאר כי המעברים בין המסגרות החינוכיות עלולים לפגוע ברצף החינוכי ואף לגרום לנשירת תלמידים . מחקרית לא הוכח כי המסגרת כשלה . יחד עם זאת ברור שהיישום עצמו היה קשה ואיטי ביותר , נתקל במכשולים ונמשך שנים רבות . הגורמים שעיכבו את יישום הרפורמה היו קשיים תקציביים , קיטוב חברתי , התנגדות הורים , בעיות מיוחדות בציבור הדתי ועוד . כמעט שלושה עשורים לאחר שהוחלט על רפורמת החיטוב יש עדיין רשויות וגם חלקים ממגזרי חינוך שונים שהרפורמה לא הושלמה בהם ( ורגן , . ( 2010 תכנית ' אופק חדש ' נולדה בשנת , 2008 והשותפים לה היו משרד החינוך , הסתדרות המורים ומשרד האוצר . ההסכם על התחלת יישומה נחתם בחודש יוני . 2006 בשנת 2008 הוחל ביישום חלקי שלה , בלמעלה מ - 313 בתי ספר . בשנת 2009 כללה התכנית 500 בתי ספר , והכוונה היתה להשלים את החלתה על כל עובדי ההוראה עד ספטמבר . 2013 במחקר הערכה של ראמ״ה נמצא כי ליישום השעות הפרטניות הנכללות בה יש תרומה ניכרת להעמקת הקשר בין המורים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר