3.6 טיפוח המיוחד לאוכלוסיות השונות בישראל והבניית המשותף להן

עמוד:75

3 . 6 טיפוח המיוחד לאוכלוסיות השונות בישראל והבניית המשותף להן 3 . 6 . 1 אסטרטגיות לטיפוח המיוחד והשונה בחברות רב -תרבותיות מרבית ההוגים סבורים שהמודל הפרטיקולרי , המבוסס על אסטרטגיה שבה כל תרבות מטפחת את המיוחד לה , עלול להוביל לבדלנות של קבוצות מגזריות , להגדיל את המחלוקות בחברה ולפעול נגד הלכידות החברתית . משום כך יש לנסות לפתח מודל המשלב את כלל התרבויות הדומיננטיות בחברה ( גור - זאב , ; 1999 קלדרון , ; 2000 הרפז , ח . ת . ) . אבני דרך אפשריות בפיתוח מודל כזה הן למשל : 1 ) הכרת הזרמים האחרים בחברה 2 ) הידברות עם הזרמים האחרים 3 ) כיבוד הזרמים האחרים 4 ) גיבוש מערכת ערכי יסוד משותפים ( אבירם , . ( 1999 תהליכים היסטוריים ותופעות חברתיות שונות יכולים להאיץ גם הם את הנמכת המחיצות וקידום הזהות המשותפת ( ליסק , . ( 2000 טענה מקובלת היא שהמודל הפרטיקולרי , שעל פיו כל תרבות מטפחת את המיוחד לה , עלול להוביל לבדלנות של קבוצות מגזריות . גישה אחרת גורסת כי שלב פרטיקולרי מקדים הוא בסיס הכרחי לחינוך רב - תרבותי פלורליסטי . גישה אחרת גורסת כי שלב פרטיקולרי מקדים הוא בסיס הכרחי לחינוך רב -תרבותי פלורליסטי . מחקר השוואתי מנסה לבדוק טענה זו . במחקר שערך ריינגולד ( 2005 ) נעשה ניתוח השוואתי של ארבעה מודלים קוריקולריים של אוניברסיטאות שונות בארצות הברית מודלים שניתן לראותם כאבות - טיפוס של הטמעת תכניות לימוד רב - תרבותיות . הראשון מבוסס על ההכרה שבחברה האמריקנית חיים בני קבוצות תרבותיות שונות , אך המקום המרכזי בין התרבויות נשמר לתרבות המערב . בפרספקטיבה היסטורית ניתן לקבוע כי מודל זה לא איפשר קשר של כבוד ושוויון בין בני התרבויות השונות . לשלושת המודלים האחרים לסיכום : מידע אמפירי , חלקי עדיין , מעיד על כך שאיכות ההוראה ועניין בלימודים מפחיתים בעיות משמעת . כן נמצא כי היעדר בעיות התנהגות בכיתה חיוני למימוש יכולתם של התלמידים ללמוד ולהגיע להישגים . תחושת הביטחון האישי של התלמידים במסגרת בית הספר וההרגשה שהם זוכים לאוזן קשבת ולכבוד מצד צוות המורים קשורות בקשר חיובי להתנהגות נאותה ובעקיפין גם לשיפור הישגי התלמידים . תחושת קהילתיות והשתייכות של התלמידים לבית הספר , עבודת צוות של התלמידים לביצוע משימות משותפות , בקרה , פיקוח הור ִ י מציב - גבולות ושיתוף הורים _ תורמים אף הם להפחתת בעיות משמעת ובעקיפין גם להישגים לימודיים . בנוסף נראה כי האמצעים דלהלן עשויים להועיל : פעילות רב - מערכתית ומוסדית משולבת ומתואמת , הגברת נוכחות מבוגרים בבית הספר , עזרה טיפולית ושיקומית לתלמידים בעלי בעיות התנהגות אלימה במיוחד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר